Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

Η Αντιγόνη του Σοφοκλή, 442 π.Χ

Αρχαία τραγωδία 


Έρως ανίκατε μάχαν,
Έρως, ός εν κτήμασι πίπτεις,
ός εν μαλακαίς παρειαίς
νεάνιδος εννυχεύεις,
φοιτάς δ” υπερπόντιος
εν τ” αγρονόμοις αυλαίς·

Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2013

Πειραιάς


ββββββββββ….
Ο  ήχος του βαποριού που σαλπάρει ή δένει στο λιμάνι δεν άφηνε και δεν αφήνει τους κατοίκους να ξεχάσουν την κοινή μοίρα όλων: από κάπου ήρθαμε, και κάπου θα πάμε. Η παραμονή, στο εδώ και στο τώρα κάνει τη διαφορά.

Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2013

ΝΑΡΚΙΣΣΟΣ


Ο λατίνος ποιητής Πόπλιο Οβίδιος Νάσων  (43π.Χ-17μ.Χ) στο επικό έργο του, Μεταμορφώσεις αναφέρει τον Νάρκισσο ως γιο της νύμφης Λειριώπης και του ποταμού Κηφισσού. Ο ωραίος Βοιωτός ήταν μοναχικό άτομο, απολάμβανε τους περιπάτους στο δάσος και έμενε αδιάφορος στις Νύμφες. Απέκρουσε τον έρωτα της νύμφης Ηχώς -με αποτέλεσμα εκείνη να χάσει τη φωνή της και έτσι ακούγονταν μόνο οι τελευταίες συλλαβές.
Οι Νύμφες ζήτησαν από τη θεά Αφροδίτη, τη θεά του έρωτα, να τιμωρήσει τον νεαρό. Η Αφροδίτη κατάφερε  να ερωτευτεί ο Νάρκισσος τον εαυτό του. Πως; Κάποια μέρα καθώς εκείνος κοίταξε την εικόνα του να καθρεφτίζεται στα νερά μιας λίμνης, θαμπώθηκε από την ομορφιά του. Από τον καημό του γι αυτόν τον ανεκπλήρωτο –για το είδωλό του– έρωτα, μαράζωσε και τελικώς πέθανε. Πεθαίνοντας μεταμορφώθηκε σε λουλούδι με κιτρινόλευκα πέταλα, το οποίο πήρε το όνομά του ήρωα.

..................................

1891
Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέυ,
μυθιστόρημα του Όσκαρ Ουάιλντ

Ο νεαρός αριστοκράτης Ντόριαν Γκρέυ, ερωτεύτηκε το πορτραίτο του, που είχε φιλοτεχνήσει ο ζωγράφος φίλος του. «Σε τι τερατώδη στιγμή αλαζονείας και πάθους είχε προσευχηθεί να κρατήσει το πορτραίτο το βάρος των ημερών του κι αυτός να μείνει με την αδιάφθορη λαμπρότητα της αιώνιας νιότης». Τα χρόνια περνούσαν και παρόλο 
που ο Ντόριαν ακολουθούσε έκλυτο βίο, διατηρούσε τη νεότητά και το κάλλος του. Αντιθέτως, το πορτρέτο δεχόταν 
τα σημάδια της φθοράς του χρόνου: 
ρυτίδιαζε και παραμορφωνόταν. Όταν ο Ντόριαν 
κατάλαβε το μέγεθος της ματαιοδοξίας...

...................................
Η μεταμόρφωση του Νάρκισσου

Σαλβαντόρ Νταλί, 1936-37
 
Στο σουρεαλιστικό αριστούργημα ή «εικόνες απόλυτου παραλογισμού» κατά τον Νταλί, ο Νάρκισσος απεικονίζεται να καθρεφτίζεται στο νερό με κρυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου του,  τονίζοντας έτσι το εσωτερικό του δράμα.
Τα χρώματα του όμορφου νέου είναι όπως
 «λιώνει το χρυσωμένο κερί, με μια γλυκιά ζέστη, έτσι κι αυτός διαλύεται και χάνεται από έρωτα», Οβίδιος.
Από το λείο αυγό, ίσων διαστάσεων με το κεφάλι του Νταλί, προβάλλει το λουλούδι νάρκισσος. Ο Νταλί έγραψε ποίημα δίνοντας οδηγίες ώστε να γίνει κατανοητό το έργο του. 
Απαραίτητο, σίγουρα!!!

..........................................................

Όσο η ανθρωπότητα θ' αντικρύζει κουρασμένη και χωρίς οδηγό της το φωτισμένο πνεύμα, την αντίσταση και την κακία της Πράξης, θα κατέχεται πάντα από το φόβο της φθοράς, που οδηγεί στην παράλυση της θέλησης. Κώστας Βάρναλης, από το βιβλίο του Άνθρωποι, 1958.



Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2013

Σειληνοί και... Ιωάννης Δαμασκηνός

 

 
 
 
Anthony van Dyck   (1599-1641)                     
φλαμανδός ζωγράφος

Drunken Silenus supported by Satyrs






 
📌Μυθολογικοί δαίμονες των τρεχούμενων νερών και της ευφορίας της γης, σύντροφοι του Διόνυσου 
και κατάγονταν από τη Θράκη και τη Φρυγία. Αν και συχνά συγχέονται με τους Σάτυρους
ήταν διαφορετικά πλάσματα. Η αναπαράσταση των Σειληνών με χαρακτηριστικά τράγου αποτελεί ελληνιστική εξέλιξη που προήλθε από τη σύνδεσή τους με τον Πάνα.
Κατά τη μυθολογία, ο βασιλιάς της Νίσας στη Λιβύη, Σειληνός  ήταν γιος του Ερμή ή του Πάνα 
και κάποιας Νύμφης. Αυτός είχε διαπαιδαγωγήσει τον θεό Διόνυσος
χρησίμευε ως μάντης στους ανθρώπους, μόνον όμως αφού αυτοί τον μεθούσαν. 
Οι Σειληνοί συνήθως διασκέδαζαν τον Διόνυσο παίζοντας μουσική και 
χορεύοντας με τις Μαινάδες. Κατά τον μύθο είχαν πολεμήσει μαζί με τον Διόνυσο 
εναντίον των Γιγάντων.
 

Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2012

ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΒΑΣΙΛΗ 2012




 ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ σε μια κοντινή ή μακρινή πόλη δεν έχει σημασία, ζούσε ένα κοριτσάκι όμορφο, ζωηρό -η μικρή μας Αριάδνη. Σαν έμαθε να γράφει, κάποια Χριστούγεννα έγραψε και εκείνη γράμμα στον Άγιο Βασίλη. Το δώρο που ζητούσε; Μια

Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2012



Τα Χριστούγεννα συμβολίζουν τη νίκη των ζωοποιών δυνάμεων του φωτός πάνω στο φοβερό σκοτάδι. Στην αρχαία Ελλάδα αναπαριστούσαν την κίνηση του Ήλιου με τη ζωή ενός ανθρώπου που γεννιόταν κατά το Χειμερινό Ηλιοστάσιο, και μεγάλωνε βαθμιαία όπως αυξανόταν το φως του ηλίου μέχρι την Εαρινή Ισημερία όπου ή ημέρα εξισώνεται με τη νύχτα. Τότε η Ήλιος νικά το σκοτάδι, συμβολίζοντας με αυτό τον τρόπο την αναγέννηση της φύσης μέσα από τη μήτρα της Γης.

Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012

ΚΟΥΚΛΕΣ



Στην αρχαία Ελλάδα η κούκλα ονομαζόταν πλαγγόνα, γλυνή, νύμφη, κόρη, κοροκόσμια ή κορύλλια, δάγυνα, νευρόσπαστο, είδωλο και ήταν καμωμένη από κερί, πηλό ή γύψο. Κάποιες κούκλες ήταν φιλοτεχνημένες σε ελεφαντόδοντο ή ξύλο και είχαν συμβολικό χαρακτήρα.

Ειδώλιο του "στοχαστή". Από τη Νεολιθική Συλλογή, της Συλλογής Προϊστορικών Αρχαιοτήτων του Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο