Παρασκευή 5 Ιουλίου 2013

Γάτα ή Σκύλος

🐈
Η γάτα,
η «κάτια» στο Βυζάντιο, η «γαλή» στην αρχαία ελληνική γλώσσα
 
λατρεύει την ανεξαρτησία, την καθαριότητα, 
τα χάδια, τις αγκαλιές και ζηλεύει φρικτά

Η άσπρη γάτα συμβολίζει το ασημένιο φεγγάρι που τρυπώνει στις γωνιές και καθαρίζει τον ουρανό για τη μέρα που έρχεται. Η άσπρη γάτα είναι ο «καθαριστής», ή το ζώο που καθαρίζει τον εαυτό του». Είναι αυτό που περιγράφει η σανσκριτική λέξη Mangaras, που σημαίνει «ο ιχνηλάτης κυνηγός· ο ερευνητής· αυτός που αναζητά». Η άσπρη γάτα είναι ο κυνηγός και ο δολοφόνος, που του φωτίζει το δρόμο το ασημένιο φεγγάρι. Όλοι οι σκοτεινοί, κρυμμένοι τόποι και τα πλάσματα αποκαλύπτονται κάτω από αυτό το ανελέητα απαλό φως. Δεν μπορείς να διώξεις την άσπρη γάτα σου, γιατί ή άσπρη γάτα σου, είσαι εσύ. Δεν μπορεί να κρυφτείς από την άσπρη γάτα σου, γιατί η άσπρη γάτα σου, κρύβεται μέσα σου. Βιβλίο «Η γάτα μέσα μας», του Μπάροουζ (William S. Burroughs)

Οι γάτες "συγκατοικούν" με τους ανθρώπους για περίπου 9.000 χρόνια .
Αρκετοί λαοί όπως οι Κέλτες, Έλληνες, Κινέζοι, Ιάπωνες, Άραβες θεωρούσαν τη γάτα ιερό ζώο, μάλιστα στην Αίγυπτο λάτρευαν τη θεά Μπαστ (με γατίσια χαρακτηριστικά) και στην Ινδία τη Σάσθτ.

Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

Mi último tango en Atenas

Ένα τραγούδι σε ρυθμό τανγκό, κλασσική εκδοχή της αργεντίνικης κουλτούρας, κάνει το γύρο των ελληνικών social media τις τελευταίες ημέρες, καθώς είναι γεμάτο ελληνικές λέξεις παρά το γεγονός ότι επισήμως είναι στα ισπανικά.

Ο λόγος είναι απλός: Ο συνθέτης του, Ντανιέλ Αρμάντο, συνειδητοποίησε σε ένα ταξίδι του στην Κούβα πως η ισπανική γλώσσα είναι γεμάτη ελληνικές λέξεις. Το ερέθισμα ήταν ένα ένα βιβλίο με τον τίτλο «Οι 17.000 Ελληνικές λέξεις στην Ισπανική γλώσσα» και ο Αρμάντο αποφάσισε να ξεκινήσει το πόνημά του.
Έφτιαξε ένα κομμάτι που δεν έχει ούτε μια ισπανική λέξη παρά μόνο ελληνικές που οποίες εκφέρονται στην ισπανική προσφορά και προκαλούν έκπληξη.

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2013

ΤΣΕΛΕΜΕΝΤΕΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ (1878-1958)


Αφίσα για τον ΟΔΗΓΟ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ
                του Νικόλαου Τσελεμεντέ


H ενσωμάτωση της Θεσσαλίας και Άρτας το 1881 στην Ελλάδα ακολουθήθηκε από εσωτερική αναδιάρθρωση και έτσι έγινε εντονότερη η προσπάθεια της πολιτικής ηγεσίας (από τον Χαρίλαο Τρικούπη έως τον Ελευθέριο Βενιζέλο) για να αποκτήσει η χώρα ευρωπαϊκή φυσιογνωμία.

Οι ποιητές και λογοτέχνες -υιοθετώντας σιγά σιγά τη δημοτική γλώσσα- επηρεάστηκαν από τα λογοτεχνικά ρεύματα της εποχής, όπως τον Παρνασσισμό, Συμβολισμό, Ρεαλισμό, Νατουραλισμό, τα οποία είχαν γεννηθεί στη Γαλλία.
    Την περίοδο 1880-1930, ο Κωστής Παλαμάς κυριαρχούσε στην «Νέα Αθηναϊκή Σχολή», ο Νικόλαος Πολίτης συγκέντρωνε λαογραφικό υλικό, ο Γιάννης Βλαχογιάννης "αποκρυπτογραφούσε" (για 2 σχεδόν χρόνια) τα απομνημονεύματα του στρατηγού Μακρυγιάννη και ο Γρηγόριος Ξενόπουλος διηύθυνε το περιοδικό «Διάπλασις των Παίδων» (1879-1948).
Και ενώ η λογοτεχνική γενιά είχε συσπειρωθεί στα μηνιαία περιοδικά «Εστία» (1876-1895) και «Νουμά» (1903-1931) προσφέροντας πνευματική τροφή στους αναγνώστες,  
ο Νικόλαος Τσελεμεντές ασχολήθηκε με την αναγκαία τροφή του σώματος.
   

Σάββατο 22 Ιουνίου 2013

ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ




 
 Αλφαβητάριο  "ΤΑ ΚΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ",
του Επαμεινώνδα Γεραντώνη, ΑΘΗΝΑΙ 1950
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Στην Αρχαιότητα υπήρχε η δοξασία ότι στη Σελήνη κατοικούσαν νοήμονα όντα.

«Αληθής Ιστορία»

Καλός δε παρά Σεληνίταις νομίζεται, ήν που τις φαλακρός ή. Και μην και γένεια φύουσιν μικρόν υπέρ τα γόνατα. Και όνυχας εν τοις ποσίν ουκ έχουσιν, αλλά πάντες εισίν μονοδάκτυλοι. Και επειδάν ή πονώσιν ή γυμνάζωνται, γάλακτι παν το σώμα ιδρούσιν, ώστε και τυρούς απ’ αυτού πήγνυνται. Τους δε οφθαλμούς περιαιρετούς έχουσι και πολλοί τους σφετέρους απολέσαντες παρ’ άλλων χρησάμενοι ορώσιν. Τινές δε και πολλούς αποθέτους έχουσιν, οι πλούσιοι.
Κάτοπτρον δε μέγιστον κείται υπέρ φρέατος ου πάνυ βαθέος. Αν μεν ουν εις το φρέαρ καταβή τις, ακούει πάντων των εν τη γη λεγομένων, εάν δε εις το κάτοπτρον αποβλέψη, πάσας μεν πόλεις, πάντα δε έθνη ορά.
Τότε και τους οικείους εγώ εθεασάμην και πάσαν την πατρίδα, ει δε κακείνοι εμέ εώρων, ουκέτι έχω ειπείν. Όστις δε ταύτα μη πιστεύει ούτως έχειν, άν ποτε και αυτός εκείσε αφίκητα, είσεται ως αληθή λέγω.

Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Ηγεμόνας του Niccolò di Bernardo dei Machiavelli (3 Μαΐου 1469-21 Ιουνίου 1527)


Niccolò di Bernardo dei Machiavelli (3 Μαΐου 1469-21 Ιουνίου 1527), Φλωρεντιανός διπλωμάτης, πολιτικός στοχαστής και συγγραφέας.
Ο Μακιαβέλι έγραψε το βιβλίο ΗΓΕΜΟΝΑΣ το 1513. Ο τίτλος του ήταν II principe, (Ο πρίγκιπας), με οδηγίες για την οργάνωση της διοίκησης προς τον Lorenzo Β' των Μεδίκων, Λούκα του Ουρμπίνο. Δημοσιεύτηκε το 1532.




ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ

Τρίτη 18 Ιουνίου 2013

ΚΑΡΤΕΡΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

SYRIAN CIVIL WAR, 2013





Inside the Cupola, NASA astronaut Chris Cassidy, an Expedition 36 flight engineer, eyeballs a point on Earth some 250 miles below him and the International Space Station before pinpointing a specific photo target of opportunity. He holds a digital still camera, equipped with a 400mm lens. Cassidy has been aboard the orbital outpost since March and will continue his stay into September. 3 June 2013
xronompala

Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

Η ιστορία είναι μέγας διδάσκαλος αλλά και μεγάλη παγίς, Κανελλόπουλος Π.

Συρία 2013
NBCNEWS.COM



Απόσπασμα από κείμενο του Παναγιώτη Κανελλόπουλου:

Η ιστορία είναι μέγας διδάσκαλος, αλλά και μεγάλη παγίς.
Είναι παγίς, όταν την βλέπωμεν, όπως δεν είναι. Δηλαδή, ως αφηρημένην και υπό ατέγκτων νόμων οιασδήποτε κατηγορίας προσδιωρισμένην πορείαν ιδεών ανεξαρτήτων από τα ανθρώπινα διλήμματα και παθήματα.
Και είναι μέγας διδάσκαλος, όταν έχωμεν την ελευθερίαν της σκέψεως δια να την αντικρύσωμεν –και να την ζήσωμεν– ως πορείαν συγκεκριμένων ανθρώπων και ιδεών, πορείαν, κατά την οποίαν αντικειμενικά αίτια και υποκειμενικά γεγονότα, αφηρημέναι ιδεολογίαι και απτοί άνθρωποι συμβαδίζουν ή διασταυρώνονται ή και συγκρούονται.
Το μόνον κρίσιμον ερώτημα είναι το εξής:
Πως είναι δυνατόν να αναλύσωμεν την ιστορίαν εις όλα –όπως θα ήτο δίκαιον– τα αναρίθμητα προσωπικά περιστατικά, τα κατά συντριπτικήν πλειονότητα ανώνυμα παθήματα, των ανθρώπων που έδρασαν και επόνεσαν ή και κατεπατήθησαν επάνω εις τους ορατούς και αόρατους δρόμους της;
Το ερώτημα τούτο έχει, χωρίς άλλο, μέγα ηθικόν βάθος. …………….
Απρίλιος Μάιος 1964

Παναγιώτης Κανελλόπουλος, πολιτικός
13/12/1902-11/9/1986