Τρίτη 30 Δεκεμβρίου 2014

Η δύναμη της εικόνας

Ο ανθρώπινος οφθαλμός είναι ατελές όργανο που δεν αντιλαμβάνεται πλήρως τη σύσταση των αντικειμένων, έτσι δεν μπορεί να την αναλύσει.
 Ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να εισχωρήσει στην ουσία της ύλης, πολλώ μάλλον τηςπνευματικής υπόστασης. Συλλαμβάνει απειροελάχιστες στιγμές των πολυάριθμων και πολυποίκιλων εκφάνσεων της Φύσης, στο παρόν. 
Κι αν τα έπεα είναι πτερόεντα, η εικόνα παραμένει στάσιμη· δεν εξελίσσεται μεν, σταθερή «εις τον αιώνα τον άπαντα» δε. Στη σύγχρονη εποχή, οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης, έχουν αντιληφθεί πλήρως τη δύναμη της εικόνας. Ο αναλφαβητισμός σε κάποιες χώρες είναι υψηλός, από τη μια πλευρά. Από την άλλη πλευρά, οι πολυάσχολοι άνθρωποι δεν διαθέτουν χρόνο για ανάγνωση ή/και μελέτη άρθρων, αναλύσεων και προτιμούν τη γρήγορη μάθηση που προσφέρει μια ζωγραφισμένη εικόνα ή μια μηχανική φωτογραφία. 
Η κατάλληλη ζωγραφιά  ‘τραβάει το μάτι’. Είτε χωρίς σχόλιο ή ημερομηνία, άρα αποκομμένη από το ιστορικοκοινωνικό της πλαίσιο είτε συνοδεύεται με το απαραίτητο σύντομο σχόλιο, που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του αναγνώστη/καταναλωτή, και να ο ιδανικός συνδυασμός

Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014

Η ΜΟΥΣΑ ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ

Μελπομένη, μούσα της τραγωδίας, παρόλο τα χαρούμενα τραγούδια της

Μελπομένη Τσιριγώτη γεννήθηκε το 1928 - πέθανε 27/12/2014

ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΩ



Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2014

Η μικρή Μητρόπολη των Αθηνών, Παναγία η Γοργοεπήκοος

Φωτογραφία: Ναυσικά, 23/12/2014
Η Παναγία η Γοργοεπήκοος, «η από ψηλά σπεύδουσα και ταχεία βοήθεια»
ή Άγιος Ελευθέριος




Το εκκλησάκι πιθανολογείται ότι οικοδομήθηκε την εποχή της δυναστείας των Κομνηνών, περί τα τέλη του 12ου αι. μ.Χ.

Το ενδιαφέρον εστιάζεται στους μαρμάρινους αρχαίους δόμους,
ενσωματώνοντας στους εξωτερικούς τοίχους 
90 αρχαία ελληνικά, ρωμαϊκά, 
παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά ανάγλυφα
 
 
 
 
Φωτογραφία: Ναυσικά, 23/12/2014
Φωτογραφία: Ναυσικά, 23/12/2014





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Βρίσκεται δίπλα στη μεγάλη Μητρόπολη Αθηνών, η οποία κατασκευάστηκε το 1842-1862 -την εποχή της βασιλείας του Όθωνα.





Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2014

ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟΝ 1903

  





Εν Παλαιώ Φαλήρω, κατά Νοέμβριον του 1901.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ Ν. ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ


Εν τω της δ΄ τάξεως αναγνωστικώ περιέλαβον ύλην επιστημονικώς σοβαρωτέραν, ήν μεθοδικώς καταβιβάζω εις την παιδικήν αντίληψιν, θελήσας να αποφύγω πολλαχού τα εωλολογήματα, τα πολλάκις ανούσια και ανωφελή, οίον περί βατράχων και αλωπέκων και λεόντων και πιθήκων, δι ών άλλοι πληρούσι τα εαυτών αναγνωστικά. Εν τω αναγνωστικώ τούτω διδάσκω (πανταχού και πάντοτε εμπραγμάτως και συγκεκριμένως, ουδαμού δε αφηρημένως) εν πρώτοις το δια τι και πως συγκροτείται η κοινωνία των ανθρώπων, βάσιν έχων τα κατάλληλα μέρη της Πλάτωνος Πολιτείας·
............................................................

📌 Η κοινωνία των ανθρώπων
12. Αι Ελληνικαί χώραι
1. Το Ελληνικόν Έθνος είναι το αρχαιότατον των εθνών της Ευρώπης. Η δε Ευρώπη ήτο από των αρχαιοτάτων χρόνων η γνωστοτάτη των ηπείρων και η μάλλον πεπολιτισμένη.
2. Το Ελληνικόν Έθνος κατώκει και κατοικεί τας Ελληνικάς χώρας, αίτινες είναι:
1ον Η Ελληνική Χερσόνησος, η Θράκη, η Μακεονια, η Αλβανία, η Ήπειρος, η Θεσσαλλία, η Στερεά Ελλάς και η Πελοπόννησος
2ον Αι πέριξ της Ελληνικής Χερσονήσου πολάριθμοι νήσοι, ως π. χάριν η Εύβοια, αι Κυκλάδες, η Κρήτη, η Ζάκυνθος, η Κεφαλληνία, η Κέρκυρα, και άλλαι
3ον Η Μικρά Ασία και η Παλαιστίνη· έτι δε αι νήσοι Κύπρος, Ρόδος, Σάμος, Χίος, Λέσβος, Λήμνος και πολλαί άλλαι μικρότεραι.

📌 Η Υγίεια
5. Πλήν όμως πάντων τούτων, πρέπει να ζώμεν εν αρμονία και αγάπη μετά πάντων των ανθρώπων, και να είμεθα ευχαριστημένοι εκ της καταστάσεως, εις την οποίαν ευρισκόμεθα. Διότι αι έριδες και αι λύπαι και αι μελαγχολίαι και η απληστία όχι μόνον την ψυχήν και την καρδίαν ημών φθείρουσιν, αλλά και την υγείαν καταστρέφουσι.

Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

χάρες ή L'etat, c'est moi


Λουδοβίκος ΙΔ΄ (5/9/1638 – 1/9/1715)



2014
Δικαστικές ‘χάρες’ ελευθερίας δίνουν οι ηγεμόνες των δεσποτικών καθεστώτων στους σκλάβους τους.
Αντιθέτως, στη Δημοκρατία (πρέπει να) εφαρμόζονται οι ψηφισμένοι νόμοι. 
ΑΚΡΙΒΟΔΙΚΑΙΑ. ΥΠΕΡΑΝΩ ΟΛΩΝ.
 
Ο εκάστοτε πρωθυπουργός σωστό είναι να μην έχει δικαίωμα παρέμβασης σε θέματα που άπτονται της Δικαιοσύνης.

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

Μινωίτες και Μυκηναίοι

Ναυσικά Αλειφέρη για "Πολεοδομία-Αρχιτεκτονική" με βαθμό 8
 








ΠΑΛΑΤΙ ΚΝΩΣΟΥ








Εισαγωγή
Η διαφορετική έκφραση της Τέχνης προσδίδει ατομικότητα σε κάθε πολιτισμό. Οι αρχαιολόγοι διακρίνουν τις αλληλεπιδράσεις των πολιτισμών στα αντικείμενα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης (χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα), λατρείας (ειδώλια, ταφικά σήματα), στα αρχιτεκτονικά λείψανα κτισμάτων (οικιών και τάφων).
Στην πρώτη ενότητα θα μελετήσουμε τα μινωικά και μυκηναϊκά ανάκτορα της Εποχής του Χαλκού (3000-1100 π.Χ.) και θα προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε ομοιότητες και διαφορές.
Στη δεύτερη ενότητα θα ασχοληθούμε με τις τοιχογραφίες, που σώθηκαν μετά την καταστροφή των προϊστορικών ανακτόρων.
Στην τρίτη ενότητα θα αναφέρουμε στοιχεία που μαρτυρούν τη συνέχεια της ελληνικής αρχιτεκτονικής στην πάροδο των αιώνων και πως η ανασκαφική έρευνα των προϊστορικών οικιών συνδέεται με τον τομέα του τουρισμού, τον τριτογενή παράγοντα της οικονομίας.

Η Αρχιτεκτονική των Προϊστορικών οικισμών    
O μινωικός πολιτισμός, του νησιού Κρήτη, κατά το τέλος της Μέσης Χαλκοκρατίας (1600-1100 π.Χ.) βρέθηκε στην ακμή του. Οι Μίνωες, ισχυρή ναυτική δύναμη, είχαν αναπτύξει εμπορικές

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

Ποιός τολμάει να ειπεί πιστεύω στο θεό;



ΦΑΟΥΣΤ: Ποιός τολμάει να ειπεί πιστεύω στο θεό;
Ποιός τολμάει να ειπεί δεν πιστεύω στο θεό;





Στην πραγματικότητα των τριών διαστάσεων και των πέντε αισθήσεων,
ΑΡΝΟΥΜΑΙ να πιστέψω στον Θεό/κατασκεύασμα των ανθρώπων: μνησίκακος, άδικος, τιμωρός, άπονος. Η μηλιά, το φίδι, η Κόλαση είναι δικές του επινοήσεις;
ΑΡΝΟΥΜΑΙ έναν δημιουργό, που ο ίδιος αρνείται το έργο του.
Αν ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο είχε τις ικανότητες να τον φτιάξει καλύτερο.
Αν ο άνθρωπος επινόησε τον Θεό ας τον φανταζόταν καλύτερο.


Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2014

HERMES BABY, γραφομηχανή... μωρό


αγοράστηκε από δημοσιογράφο-συντάκτη το 1965, φωτογραφία: Ναυσικά


H HERMES baby μια μηχανική γραφομηχανή που παραγόταν
από την πρώην ελβετική εταιρεία Bolex (1935-1989)
Ανθεκτική φορητή γραφομηχανή, έχει ύψος έξι ίντσες, βάρος τέσσερα κιλά.
Ο «ΕΡΜΗΣ μωρό» ήταν πολύ δημοφιλής στους συγγραφείς: 
Ernest Hemingway,  John Steinbeck, Peter Hartling, 
Friederike Mayröcker (υποτίθεται ότι είχε πει, ότι ήταν παντρεμένη με τη ‘baby’)
Dieter Meier, (έχει δημοσιεύσει το "Hermes  Baby", μια συλλογή από ιστορίες και δοκίμια), 
Emmi Creola-Maag (πιο γνωστή ως Μπέττυ Bossi, έδινε συμβουλές μαγειρικής 1956-1971).




Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ

2014, φωτογραφία: Ναυσικά

αρχ. Ακαδημία/Ακαδήμεια< Ακάδημος ή Εκάδημος 
(ο πρώτος οικιστής) 
εκάς (μακριά) + δήμος= μακρά ευρισκόμενος δήμος







Ίχνη κατοίκησης στην Ακαδημία Πλάτωνος υπάρχουν από την προϊστορική έως την αρχαϊκή εποχή. Τον 6ο αι. π.Χ. ιδρύθηκε εδώ ένα από τα τρία Γυμνάσια της αρχαίας Αθήνας και δημιουργήθηκε ιερό άλσος οριζόμενο από περίβολο. Φιλοξενούσε πολλά ιερά και βωμούς, όπως του Ακαδήμου, του Έρωτα, του Διός Καταιβάτου, του Προμηθέα και του Ηφαίστου. Από εδώ άρχιζε λαμπαδηδρομία προς το Δίπυλο προς τιμήν των πεσόντων που θάβονταν στο Δημόσιον Σήμα.
Περί το 388 π.Χ. ο Πλάτων ίδρυσε στο Γυμνάσιο την περίφημη Φιλοσοφική Σχολή του.
Κατά τη ρωμαϊκή κατάκτηση της Αθήνας το 86 π.Χ. το άλσος καταστράφηκε από το Σύλλα.
Η Σχολή του Πλάτωνα λειτούργησε για χίλια περίπου χρόνια, γνωρίζοντας μεγάλη ακμή ιδίως με τους λεγόμενους

Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

Βιομηχανική εποχή στην Ελλάδα


O καθηγητής Γ.Β. Δερτιλής στο έργο του
«ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ 1830-1920» επιχειρεί να εξαλείψει την προκατάληψη που συνδέει την καθυστερημένη οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας με την έλλειψη βιομηχανικών μονάδων:





«Γιατί πρόκειται για προκατάληψη;

Οι περισσότεροι από εμάς δεν μπορούμε ακόμη να διανοηθούμε ότι σε λίγα χρόνια η βιομηχανική εποχή θα θεωρείται απλώς μια σύντομη και παροδική περίοδος της ιστορίας της ανθρωπότητας, μια περίοδος, οιονεί μεταβατική, που οδήγησε στην κοινωνία της πληροφορίας και στην οικονομία των υπηρεσιών.
Η αδυναμία αυτή δεν είναι περίεργη. Στους δύο τελευταίους αιώνες της χιλιετίας έχει κυριαρχήσει στη ζωή και τη σκέψη μας η Βιομηχανική Επανάσταση. Ειδικώς μάλιστα στον 19ο αιώνα, στην πρώτη περίοδο της εκβιομηχάνισης στην Αγγλία και σε ορισμένες άλλες χώρες, ήταν τόσο ραγδαίες και εντυπωσιακές οι εφευρέσεις, οι τεχνολογικές εφαρμογές, η οικονομική ανάπτυξη και οι κοινωνικές μεταβολές, ώστε οι άνθρωποι πίστεψαν ότι

Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

FLINTSTONES

Λένε ότι εάν την παραμονή της άφιξης της Νέας Σελήνης φυτέψεις οτιδήποτε θα "πιάσει" και θα καρπίσει. 
Αυτή η δοξασία προέρχεται από την προ-ιστορική περίοδο του ανθρώπου. 
Τότε, που δεν υπήρχαν μετρητές του χρόνου και ο γεωργός ήταν εναρμονισμένος με τις δυνάμεις της Φύσης. 
Ή, καλύτερα θα λέγαμε, εμπιστευόταν τη Ροή.
Οι περισσότερες λαϊκές δοξασίες θεωρούνται οπισθοδρομικές αλλά η συγκεκριμένη δεν είναι ανασταλτική. Το αντίθετο, μάλιστα.









Με την έλευση της Νέας Σελήνης 
στις 22/11/2014 (14:32΄) 
δεν θα έβλαπτε να φυτεύαμε έναν σπόρο στον εγκέφαλό μας.

Μια ολοκαίνουργια ιδέα!!!!

Ή, μήπως, ήρθε η ώρα να βγάλουμε εκείνον τον σπόρο απ’ την κατάψυξη.
Τι περιμένουμε;
Παγάκι έγινε…










                                                                                                                                






Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014

Show must go on, by Queen

1991  

Empty spaces, what are we living for?
Abandoned places,  I guess we know the score, on and on
Does anybody know what we are looking for?
Another hero, another mindless crime
Behind the curtain, in the pantomime
Hold the line
Does anybody want to take it anymore?

The show must go on
Inside my heart is breaking
My makeup may be flaking
But my smile, still, stays on

Whatever happens, I'll leave it all to chance
Another heartache, another failed romance, on and on
Does anybody know what we are living for?
I guess I'm learning
I must be warmer now
I'll soon be turning, round the corner now
Outside the dawn is breaking
But inside in the dark I'm aching to be free

The show must go on
Inside my heart is breaking
My makeup may be flaking
But my smile, still, stays on

My soul is painted like the wings of butterflies
Fairy tales of yesterday, grow but never die
I can fly, my friends

The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in
On with the show

I'll top the bill
I'll overkill
I have to find the will to carry on
On with the show
Show must go on