Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

μουσειακά Μουσεία

Οι αρχαίοι έλληνες αρχιτέκτονες έδιναν μεγαλύτερη σημασία στην εξωτερική διακόσμηση των ναών ενώ στον υπαίθριο χώρο υπήρχε ο βωμός όπου γίνονταν οι λατρευτικές θυσίες. Εν αντιθέσει με τους χριστιανικούς ναούς που είχαν λιτή εξωτερική εμφάνιση προκειμένου να μην προκαλούν τις ρωμαϊκές αρχές.
Μουσείο Ακρόπολης
Η ελληνική αρχιτεκτονική που αναπτύχθηκε από τον 19ο αιώνα βασίστηκε στη γοτθική εξαιτίας πολιτικών σκοπιμοτήτων. Αναγκαία σύνδεση της τότε νεοσύστατης Ελλάδας με την Αρχαία για να επιτευχθεί η εύνοια των δυτικοευρωπαίων (που λάτρευαν την αρχαιοελληνική τέχνη και γραμματεία). Έτσι, διαμορφώθηκε η νεοκλασική αρχιτεκτονική και τα περισσότερα δημόσια κτήρια ανεγέρθηκαν σύμφωνα με αυτόν τον ρυθμό (μεγάλα οικοδομήματα, μικρά παράθυρα και το απαραίτητο αέτωμα στην κορυφή).

Στις μέρες μας τα πολιτιστικά ή πνευματικά κέντρα των πόλεων φιλοξενούνται σε κάποια
εναπομείναντα νεοκλασικά δίπατα κτήρια, στριμωγμένα σε σοκάκια. Το ψυχρό κλίμα των βορειοδυτικών χωρών ευνοεί τέτοιου είδους μαζώξεις. Η Ελλάδα όμως, διαθέτει φως, ήλιο και οι σύγχρονοι πολίτες ακολουθούν την ίδια αρχαία τακτική· συνδιαλέγονται, συζητάνε, προτιμάνε να πιουν το καφεδάκι τους στις πλατείες, παρά να στριμωχθούν σε ‘βαριά’ κτήρια για θαυμάσουν έργα τέχνης, ή να ακούσουν μουσική δωματίου.

Η Τέχνη επηρεάζεται από τις εκάστοτε τοπικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες αλλά και από τις διεθνείς τάσεις. Με τη σειρά της, η Τέχνη, επηρεάζει ή θα έπρεπε να επηρεάζει, προτείνοντας μια διαφορετική ματιά -ανατρεπτική, συντηρητική, καυστική, σοκαριστική- στα φαινόμενα του κοινωνικού βίου. Για να γίνει αυτό, όμως θα πρέπει η Τέχνη να διαχέεται στους πολίτες. Και αφού ο Μωάμεθ δεν πάει στο βουνό…
… σε πλατείες έχουν θέση τα πνευματικά κέντρα. Παρέμβαση ουσιαστική, εξωστρεφής, πολιτική στο αστικό πεδίο. Στο ισόγειο των κτηρίων να φιλοξενούνται εκθέσεις ζωγραφικής/φωτογραφίας/γλυπτικής διάσημων ή μη καλλιτεχνών και οι μεγάλες τζαμαρίες να επιτρέπουν στον περαστικό να βλέπει τα έργα, τα οποία θα είναι η αφορμή και το θέμα συζήτησης. Στις πλατείες, έχουν θέση και οι δημόσιες βιβλιοθήκες κατασκευασμένες στο στυλ των μεγάλων αθηναϊκών βιβλιοπωλείων που κάνουν το εξής απλό: διαλαλούν την πραμάτειά τους.


Το πρόβλημα για τη δημιουργία πολιτισμικών εστιών στην Αγορά δεν είναι η εύρεση κονδυλίων· είναι η διατήρηση της συντήρησης λόγω άγνοιας(;), αδιαφορίας(;). Οι θεσμικοί φορείς πρέπει να ασχοληθούν, να κατανοήσουν, να προτείνουν και να δημιουργήσουν -και όχι εξυπηρετήσουν- εικαστικές ανάγκες βάσει της ελληνικής πραγματικότητας. Κόντρα σ’ αυτούς που θεωρούν ότι οι πολιτιστικές δραστηριότητες των πόλεων εξαντλούνται σε καλοκαιρινές συναυλίες (απαραίτητες για ξεφάντωμα μεν αλλά δεν συντελούν στην αναβάθμιση της πολιτισμικής ζωής δε), σε εκθέσεις βιβλίων (χωρίς χαμηλές και ελκυστικές τιμές) και στο… άνοιγμα νέων ιδιωτικών καφέ.

Montmartre a Paris
Pierre Auguste Renoir, (25/02/1841- 3/12/1919) 
γάλλος ζωγράφος και εκπρόσωπος του ιμπρεσιονισμού


.................................................................................
Ημέρες Ελευθέρας Εισόδου στα Μουσεία

* 6 Μαρτίου - Μνήμη Μελίνας Μερκούρη.
* 5 Ιουνίου - Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.
* 18 Απριλίου - Διεθνής Ημέρα Μνημείων.
* 18 Μαΐου - Διεθνής Ημέρα Μουσείων.
* Το τελευταίο Σαββατοκύριακο Σεπτεμβρίου κάθε έτους (Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς).
* Οι Κυριακές κατά το διάστημα από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου.
* Οι επίσημες αργίες του Κράτους.
* Η πρώτη Κυριακή κάθε μήνα, πλην των μηνών Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου (όταν η πρώτη Κυριακή είναι αργία, ως ημέρα εισόδου καθορίζεται η δεύτερη Κυριακή).
* 27 Σεπτεμβρίου, Παγκόσμια ημέρα Τουρισμού. 










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου