Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

ΔΕΛΦΟΙ, Ενεργειακό Κέντρο

Φωτογραφίες: XRONOMPALA
Η περιοχή "Δελφοί" έχει χαρακτηριστεί
μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ


Ο "Ομφαλός της Γης" που βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών φέρει το αρχαιότερο ανάγλυφο γεωδαιτικό δίκτυο.
[Η Γεωδαισία είναι η επιστήμη της Γεωγραφίας που ασχολείται με τον ακριβή προσδιορισμό 
των γεωγραφικών συντεταγμένων και την καμπυλότητα, το σχήμα και τις διαστάσεις της γήινης σφαίρας.]     



Σύμφωνα με τη μυθολογία:
ο πρώτος ναός του Απόλλωνα που κτίσθηκε στους Δελφούς ήταν μία καλύβα από κλαδιά δάφνης,
ο δεύτερος έγινε από κερί μελισσών και φτερά ο τρίτος από χαλκό,  
ο τέταρτος κτίσθηκε από τους μυθικούς αρχιτέκτονες Τροφώνιο και Αγαμήδη 
με τη βοήθεια του ίδιου του Απόλλωνα. 










                    






Ο ναός είναι περίπτερος, με 6 κίονες στις στενές πλευρές και 15 στις μακρές, με πρόδομο και οπισθόδομο δίστυλους εν παραστάσι. Ο σηκός του χωρίζεται σε τρία κλίτη με δύο κιονοστοιχίες, η καθεμία από τις οποίες έχει οκτώ ιωνικούς κίονες. Στο βαθύτερο επίπεδό του βρισκόταν το άδυτο, όπου εκτυλισσόταν η μαντική διαδικασία και στο οποίο είχαν πρόσβαση μόνο οι ιερείς που θα ερμήνευαν τα λόγια της Πυθίας. Τα αετώματα από παριανό μάρμαρο φιλοτέχνησαν οι Αθηναίοι γλύπτες Πραξίας και Ανδροσθένης
Στο ανατολικό αέτωμα απεικονίζονταν ο Απόλλωνας με τις Μούσες και στο δυτικό ο Διόνυσος ανάμεσα στις Θυιάδες (Μαινάδες)






Για το εσωτερικό του ναού γνωρίζουμε ελάχιστα στοιχεία, κυρίως από αρχαίους συγγραφείς: 
Στους τοίχους του προναού υπήρχαν χαραγμένα ρητά των επτά Σοφών. 
Υπήρχε χάλκινη εικόνα του Ομήρου και βωμός του Ποσειδώνα, ενώ στο άδυτο υπήρχε το άγαλμα του θεού και ο Ομφαλός.






















Κατά τον 7ο αιώνα π.Χ, ήταν φημισμένο ως «Μαντείο των Δελφών». 
Ο επικός ποιητής Όμηρος στο έργο του Ιλιάδα αναφέρει το Μαντείο ως «Πειθώ».
Ήταν ο χώρος που σάπιζε το σώμα του δράκοντα Πύθωνα μετά τον φόνο του από τον θεό Απόλλωνα.
Η λέξη δελφύς προέρχεται από τις λέξεις μήτρα, κοιλιά.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή από το δελφίνι.  Ο Απόλλωνας αφού σκότωσε τον Πύθωνα 
μεταμορφώθηκε σε δελφίνι και μετέφερε Κρήτες που έφθασαν στην Κίρρα και ίδρυσαν τον ιερό ναό.













Στο αέτωμα του ναού υπήρχαν Δελφικά παραγγέλματα όπως
 «Γνώθι σαυτόν», 
«Μηδέν άγαν» 
και το γράμμα Ε. 
Το Ε(Ι), «το εν Δελφοίς» όπως αναφέρει ο αρχιερέας των Δελφών Πλούταρχος, 
παρ’ όλες τις προσπάθειες πολλών δεν έχει αποκωδικοποιηθεί 
 
Η Πυθία, ιέρεια του ναού μετέφερε τον χρησμό του Απόλλωνα στον ενδιαφερόμενο.


      






             




 
Λιαντίνης Δημήτρης, Γκέμμα: Έλληνες θα ειπεί να προσκυνάς τακτικά στους Δελφούς το γνώθι σαυτόν. Όχι να κάνεις την εξομολόγηση στους αγράμματους πνευματικούς και στους μαύρους ψυχοσώστες.


                     




  





Φαιδριάδες πέτρες. Η Ναυπλία και η Υάμπεια


.....................................................................................................................


Η Κασταλία αποτελούσε την ιερή πηγή των Δελφών και το νερό της διαδραμάτιζε σημαντικό ρόλο στη λατρεία και στη λειτουργία του ιερού και του μαντείου. Εκεί πλενόταν η Πυθία, οι ιερείς και το προσωπικό του ναού, ενώ με το νερό της καθάριζαν και το ναό του Απόλλωνα. Εκεί έπρεπε υποχρεωτικά να πλυθούν και οι θεοπρόποι, δηλαδή όσοι θα ζητούσαν χρησμό, προκειμένου να εξαγνισθούν. Η Κασταλία πηγή βρίσκεται στη χαράδρα των Φαιδριάδων, στα ριζά του βράχου που σήμερα ονομάζεται Φλεμπούκος και στην αρχαιότητα λεγόταν Υάμπεια. Από εκεί το ρέμα ξεχύνεται στην κοιλάδα του Πλειστού ως χείμαρρος, το σημερινό Αρκουδόρρεμα, όπου, σύμφωνα με το μύθο, ήταν η φωλιά του Πύθωνα. Το νερό της Κασταλίας πηγής έφθανε μέσω ενός αγωγού στην ομώνυμη κρήνη, που βρίσκεται ανάμεσα στο τέμενος του Απόλλωνα και στο αρχαίο γυμνάσιο των Δελφών.  


 


.........................................................................................................

Η Θόλος είναι, ίσως, το πιο χαρακτηριστικό μνημείο των Δελφών, που δεσπόζει στο ιερό της Αθηνάς Προναίας ανάμεσα στον νεότερο ναό της Αθηνάς και στον θησαυρό των Μασσαλιωτών. Πρόκειται για αριστούργημα της Κλασικής αρχιτεκτονικής, του οποίου, όμως, αγνοούμε τη χρήση. Έχει συσχετισθεί με χθόνια λατρεία, ωστόσο, ο περιηγητής Παυσανίας, που είδε τα ερείπιά του το 2ο αι. μ.Χ. δεν το μνημονεύει ως ναό.
Το εντυπωσιακό κυκλικό κτήριο χρονολογείται στο 380 π.Χ. Όπως μαθαίνουμε από τον Βιτρούβιο, υπεύθυνος αρχιτέκτονας για την κατασκευή της Θόλου ήταν ο Θεόδωρος από τη Φώκαια ή τη Φωκίδα, ο οποίος, μάλιστα, είχε γράψει και βιβλίο για τον τρόπο οικοδόμησής της.










..............................................................................................................................
O Δήμος Δελφών, χρόνια τώρα, βρίσκεται σε μια συνεχή προσπάθεια για την αναβίωση του Δελφικού Ιδεώδους. Την ουσιαστική αναβίωση Αξιών και Θεσμών, που θα εκπέμπουν προς την παγκόσμια κοινότητα την ανάγκη για επιστροφή στις αρχές της Πανανθρώπινης δράσης με επίκεντρο τα μηνύματα που τα Δελφικά Παραγγέλματα των Σοφών της Αρχαιότητας λάμπρυναν το διάβα της ιστορίας. http://www.delphi.g





       








































































































































































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου