Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014
Πενήντα χρόνια στη Γαία
Μουσείο Φυσικής Ιστορίας - Γουλανδρή
Δημιουργήθηκε στην Ελλάδα το 1964.
Ήταν το πρώτο μουσείο Φυσικής Ιστορίας και το πρώτο που έθεσε
τα θεμέλια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014
ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΜΑΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΘΟΥΜΕ;
ΣΤΕΛΙΟΣ ΡΑΜΦΟΣ (στοχαστής) |
Ζητούμε από τους πολιτικούς να μας
λένε ψέματα
κι εκείνοι προσαρμόζονται.
Ταυτότητα στον Νεοέλληνα δίνουν πολλές φορές οι ευσεβείς του πόθοι και όχι οι πράξεις του.
Οι ψευδαισθήσεις βρίσκουν έδαφος στο μεγαλείο της ταυτότητος.
Όταν ακριβώς είσαι πολύ σπουδαίος τότε αποκλείεις την πολύτιμη προοπτική να διορθώσεις κάτι επάνω σου.
Οι αξίες αφορούν το νόημα των πραγμάτων. Η αξία δεν είναι πρότυπο τελειότητος, όπως η αρετή, το αγαθό. Αλλά ένας πνευματικός συντελεστής που μπορεί να ενεργοποιήσει εξυψωτικά το άτομο και το σύνολο.
Δεν ενώνει μια κοινωνία η ιδέα της ενότητας. την ενώνει η πρακτική της δικαιοσύνης και της ελευθερίας.
Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014
O Ήλιος είναι πράσινος!
Οι ακτίνες του Ήλιου
που φωτίζουν και θερμαίνουν τον
πλανήτη Γη φαίνονται χρυσοκίτρινες. Μήπως όμως είναι πράσινες;
Think about the color of the sun. You thought "yellow" right? Well the
physics of light is playing a little trick on you. It all depends on
where you are. INSIDER
HOWARD ZINN (1922-2010) american historian, social activist
Το να είσαι αισιόδοξος σε κακές στιγμές
δεν είναι ρομαντική ανοησία.
Βασίζεται στο γεγονός ότι η ανθρώπινη ιστορία
είναι μια ιστορία όχι μόνο της σκληρότητας,
αλλά και συμπόνιας, θυσίας, θάρρους, καλοσύνης.
Τι επιλέγουμε να τονίσουμε
σε αυτή την πολύπλοκη ιστορία
θα καθορίσει τη ζωή μας.
Αν βλέπουμε μόνο το χειρότερο,
καταστρέφει την ικανότητά μας να κάνουμε κάτι.
Αν θυμόμαστε εκείνους τους χρόνους και τόπους -και υπάρχουν τόσοι πολλοί - όπου οι άνθρωποι συμπεριφέρθηκαν θαυμάσια, αυτό μας δίνει την ενέργεια για δράση και τουλάχιστον το ενδεχόμενο να στείλουμε τη σβούρα του κόσμου σε μια διαφορετική κατεύθυνση.
Και αν εμείς ενεργούμε, ωστόσο σε μικρό δρόμο, δεν θα πρέπει να περιμένουμε ένα μεγάλο ουτοπικό μέλλον.
Το μέλλον είναι μια άπειρη διαδοχή δώρων
και το να ζούμε τώρα όπως θεωρούμε ότι τα ανθρώπινα όντα
πρέπει να ζουν
σε πείσμα όλων αυτών, που είναι άσχημα, γύρω μας
είναι από μόνο του μια θαυμάσια νίκη.
Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014
O ΘΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
Στα βόρεια πάνω από τον θόλο βρίσκεται
ο Πολικός Αστέρας
στα δεξιά του θόλου ο Γαλαξίας της
Ανδρομέδας
Το Κέντρο Επισκεπτών φιλοξενείται στο εντυπωσιακό κτίριο του τηλεσκοπίου Newall, που κατασκευάστηκε το 1958 εξ ολοκλήρου από πεντελικό μάρμαρο. Ο θόλος έχει διάμετρο 14μ και βρίσκεται στο λόφο «Κουφός», σε υψόμετρο 508μ, 15 χλμ από το κέντρο της Αθήνας. Το Newall ήταν το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο της Ελλάδας μέχρι το 1975 και το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο του κόσμου από το 1869 (έτος κατασκευής του) μέχρι το 1873. Πρόκειται για ένα διαθλαστικό τηλεσκόπιο με φακό διαμέτρου
Το Κέντρο Επισκεπτών Πεντέλης λειτουργεί
από το 1995 στις εγκαταστάσεις του ΕΑΑ στην Πεντέλη. Το βασικό μέλημα του
Κέντρου είναι η διάχυση αστρονομικών γνώσεων προς το ευρύ κοινό και ειδικά
στους νέους, και η πληροφόρηση του κοινού για τα νέα επιτεύγματα και
ανακαλύψεις στην Αστρονομία και Διαστημική Φυσική. Αυτό επιτυγχάνεται με την
οργάνωση σεμιναρίων, διαλέξεων και με νυχτερινές παρατηρήσεις με το διοπτρικό
τηλεσκόπιο 62.5 εκ.
Newall. Επιπλέον, το Κέντρο παράγει ταινίες με αστρονομικό περιεχόμενο, οι οποίες
και παρουσιάζονται στους επισκέπτες κατά τη διάρκεια των ξεναγήσεων.
Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014
Δικαιοσύνη, Michael J. Sandel
Σύμφωνα με την Ηθική, ηθικός είναι
ο άνθρωπος που υιοθετεί ένα σύστημα αξιών, κανόνων
βάσει του οποίου κρίνει ένα οποιοδήποτε γεγονός.
Οι προϋποθέσεις για ηθική στάση και συνέπεια είναι η αποστασιοποίηση, η απαλλαγή από φανατισμό, πεποιθήσεις, εθνικιστικές ιδέες, εμπάθειες,
συμπάθειες.
BANKSY |
Οι άνθρωποι αρχικά
ενθουσιάζονται, και όσο βιαστικά φτιάχνουν ήρωες, υποστηρίζουν μια πράξη, τόσο πρόθυμα βιάζονται να
αποκαθηλώσουν, να αναθεωρήσουν, όταν τα
αποτελέσματα αποβούν επιζήμια στα (τωρινά) συμφέροντά τους. Πάντα, μα πάντα φταίνε οι Άλλοι, οι
προηγούμενοι, οι διπλανοί και «τα ’λεγα εγώ αλλά ποιος με άκουγε;».
Δύο από τα κυρίαρχα αλλά και
αντίπαλα ρεύματα της Φιλοσοφίας είναι ο Ωφελιμισμός (συνέπειες) και η
Δεοντοκρατία (κίνητρα).
Ο Jeremy Bentham
(1748-1832) θεμελίωσε τη θεωρία του Ωφελιμισμού. Η κύρια ιδέα της διατυπώνεται
απλά και είναι διαισθητικά ελκυστική: ύψιστη αρχή της ηθικής είναι το να
μεγιστοποιεί κανείς την ευτυχία, τη γενική στάθμη της ευτυχίας σε σχέση με την
οδύνη. […] Η πιο κραυγαλέα αδυναμία του
ωφελιμισμού, όπως υποστηρίζουν πολλοί, είναι ότι δεν σέβεται τα ατομικά
δικαιώματα. Καθώς νοιάζεται μόνο για το συνολικό άθροισμα της ικανοποίησης,
μπορεί να καταπιέσει επιμέρους άτομα. Για τον ωφελιμιστή, τα άτομα είναι
σημαντικά, αλλά μόνο με την έννοια ότι οι προτιμήσεις κάθε προσώπου πρέπει να
συνυπολογίζονται μαζί με τις προτιμήσεις όλων των άλλων.
Στην αρχαία Ρώμη, έριχναν Χριστιανούς στα λιοντάρι στο
Κολοσσαίο, για την τέρψη του πλήθους.
Φανταστείτε τι θα υποστήριζε ο
ωφελιμιστικός υπολογισμός: ναι, ο Χριστιανός υποφέρει έναν βασανιστικό πόνο
όταν το λιοντάρι τον χτυπά και τον καταβροχθίζει. Αλλά σκεφτείτε τη συλλογική
έκσταση των θεατών που κατακλύζουν το Κολοσσαίο και ζητωκραυγάζουν. Αν αρκετοί
Ρωμαίοι αντλούν μεγάλη ηδονή από το βίαιο θέαμα, ποιους λόγους έχει για να το
καταδικάσει ένας ωφελιμιστής; Michael J. Sandel, Δικαιοσύνη. Τι είναι σωστό;
Σύμφωνα με τη Δεοντοκρατία, μια
πράξη αξιολογείται από τα κίνητρα/προθέσεις και εμπεριέχει την ελεύθερη βούληση
(με την έννοια του αυτοπεριορισμού και όχι της ανεξέλεγκτης δράσης).
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)