Παρασκευή 11 Ιουλίου 2014

ΥΠΝΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΘΑ 'ΘΕΛΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΝΑ 'ΧΑ ΓΙΝΕΙ

2014
Άλλη μια άκρως πολυεπίπεδα συμβολική και ρεαλιστική φωτογραφία. Δύο άνθρωποι ως εκπρόσωποι ενός φύλου αλλά και ως μέλη μιας συγκεκριμένης κοινότητας ανταλλάσσουν φιλί πάθους. Ο ισχυρός εβραίος άντρας που υπερβαίνει το τείχος, βρίσκεται ψηλά και ‘επιτίθεται’ στην καταπιεσμένη παλαιστίνια γυναίκα που βρίσκεται χαμηλά.
Μια διαφορετική ματιά από αυτή του ρομαντικού Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Στην Τέχνη, ο Ρωμαίος υψώνεται ενώ η Ιουλιέτα γέρνει προς την πλευρά του (οι στάσεις δεν δηλώνουν υποταγή αλλά ανάγκη).

1961, Δημήτρης Παπαμιχαήλ και Αντιγόνη Βαλάκου


Καλή σου νύχτα, χίλιες φορές καλή σου νύχτα. 
-Χίλιες φορές κακή χωρίς το φως σου.
-Καληνύχτα καληνύχτα τούτη η πίκρα του χωρισμού έχει μια γλύκα τόση
που καληνύχτα θα σου λέω μέχρι να ξημερώσει. 
Ακόμα και η ειρήνη για τον συγγραφέα προσεγγίζεται ως διαπροσωπική υπόθεση και όχι ως διακρατική:
Ύπνος να ’ρθει στα μάτια σου και στην καρδιά σου ειρήνη. 
Ύπνος και ειρήνη θα θελα για σένα να ’χα γίνει.






© Τι είναι αυτό που φέρνει κοντά δύο ανθρώπους; 
Το κισμέτ, το πεπρωμένο, το κάρμα σύμφωνα με την πλούσια σε μυθοπλασία ανατολική εκδοχή. Η χημεία για τους δυτικούς ορθολογιστές. Όποια και αν είναι η αιτία, μια εικόνα αγάπης δεν χάνει τη δυναμική της, την ομορφιά της.
Οι ‘άρρωστοι’ σεναριογράφοι, μυθιστοριογράφοι έχουν πείσει το κοινό τους, ότι η μεγάλη αγάπη γεννιέται και ανθίζει όταν υπάρχουν εμπόδια και πόνος. Κάτι αντίστοιχο με τον πόνο που πρέπει να υποστεί ο άνθρωπος αν θέλει να κερδίσει τη βασιλεία των ουρανών.  Και το επιχείρημα δυνατό: «η αγάπη όλα τα υπομένει, όλα τα ελπίζει». Παρ’ όλα αυτά το ρομάντζο εξελίσσεται ωραιότατα στο «αρχικά» και διαλύεται στο «κατ’ αρχάς». Άνθρωποι αγκυλωμένοι -χωρίς να είναι δική τους επιλογή- σε πεποιθήσεις, αντιλήψεις, σε νοοτροπία που χτίστηκε τουβλάκι τουβλάκι επί σειρά αιώνων, είναι σίγουρο ότι δεν θα πάνε μακρινό ταξίδι.
Κακά τα ψέματα. Η αγάπη είναι κάτι περισσότερο από ένα φολκλόρ πανηγύρι, από μια ευφάνταστη φαντασία. Ήταν και είναι επικοινωνία (μιλάμε την ίδια γλώσσα) σε όλα τα επίπεδα ώστε να  αντιμετωπίζει κρίσεις κάθε είδους και τελικώς να ισχυροποιείται.
Η γοητεία της αυτοπεποίθησης (ξέρω τις βαθύτερες ανάγκες μου και τις υποστηρίζω) που μιλάει τη γλώσσα του ρεαλισμού, ο οποίος κακώς έχει συνδεθεί με την απο-γοήτευση, είναι ανυπέρβλητη. Έτσι, λοιπόν, ο Αντόνιο ταιριάζει με την Κλεοπάτρα, ο Ντόναλντ με τη Νταίζη, ο Πιερ Κιουρί με τη Μαρία Κιουρί, ο Αλέξης Ζορμπάς με τη μαντάμ Ορτάνς. Και είναι βέβαιο ότι όλα τα ζευγάρια ‘έλιωναν’ στη θέα ενός ηλιοβασιλέματος.©

Επανερχόμαστε στη φωτογραφία της ειρήνευσης, που, αν και στημένη, είναι στ’ αλήθεια εντυπωσιακή. Και το μήνυμα -της εφικτής προσέγγισης μεταξύ λαϊκών ανθρώπων, που αλλάζουν νοοτροπία και συναποφασίζουν την αυτοδιάθεσή τους- είναι ελπιδοφόρο.
Ωστόσο,
εμείς οι ακραίοι ρεαλιστές (κάποιες φορές αγγίζουμε και το άλλο άκρο), οι καχύποπτοι που τρεφόμαστε από τη συνωμοσιολογία περί ύπαρξης σκοτεινών εξουσιαστικών κέντρων, κρατάμε και τη φράση του δημοσιογράφου-ανταποκριτή στη Μόσχα, Τζουλιέτο Κιέζα: 9 ηγέτες των παγκόσμιων τραπεζών (Bank of America, Goldman Saks, UBS, Deutche Bank και άλλοι) συγκεντρώνονται για να συζητήσουν την τύχη των 6 δισεκατομμυρίων ανθρώπων και αποφασίζουν ποιο θα είναι το ποσοστό ανεργίας, πόσοι άνθρωποι θα πεθάνουν από την πείνα, πόσες κυβερνήσεις θα ανατραπούν, πόσοι υπουργοί θα δωροδοκηθούν και ούτω καθεξής. (http://eng.ghn.ge/news-2718.html # sthash.dZYkGIrw.dpuf )




Τετάρτη 9 Ιουλίου 2014

αν πρόκειται να σωθεί έστω και ένα παιδί...

http://www.unicef.gr/


Ακόμη και σε αυτήν την τόσο τραγική, θλιβερή κατάσταση χρησιμοποιείται από τους εμπόρους του πόνου η ίδια μέθοδος, το ίδιο κόλπο: η σοκαριστική εικόνα. Στη συγκεκριμένη αφίσα βλέπουμε ένα πανέμορφο παιδάκι με λαμπερά ματάκια και ολοστρόγγυλα μαγουλάκια -στο Διαδίκτυο κυκλοφορούν και άλλα στημένα σκηνικά με αθώα αγγελούδια. Μήπως είναι προτιμητέες οι διαφημίσεις με  ρακένδυτα, εξαθλιωμένα παιδάκια; Φρίκη και οι δυο επιλογές.
        Είναι αισχρή η εμπορευματοποίηση του πόνου όταν κάποιοι αποφασίζουν πότε, που, με τι, ακόμη και το μέτρο της συγκίνησης. Απευθύνονται σε αυτούς που θα εντυπωσιαστούν από την εικόνα και φορώντας τη μάσκα της συμπόνιας θα πατήσουν ‘like’ και θα συνεχίσουν το ρολάρισμα στον βομβαρδισμό εικόνων που εξασφαλίζει το Διαδίκτυο.
     Ίσως μια ψυχή να μην μπορεί να διαχειριστεί εύκολα αυτές τις βίαιες εναλλαγές ακραίων έντονων συναισθημάτων: από την οργή για τα ‘μεταρρυθμιστικά’ μέτρα, στην απόλαυση ενός τοπίου, στη ζήλια για τη βίλα του απατεώνα, για να ακολουθήσει ένα δάκρυ για το κακοποιημένο παιδί, σάλια για τα γλυκίσματα, υγρά στη θέα ενός γυμνού σώματος, φόβος για τον Γ΄ΠΠ, ταξιδιάρικη διάθεση, κ.λπ., κ.λπ. Ωστόσο, οι έμποροι πετυχαίνουν τον σκοπό τους και η ζωή παιχνιδιάρα -άρα σκληρή- συνεχίζει την πορεία της.
Πλουραλιστική ενημέρωση! 
Ένα κείμενο για μια τέτοια δράση δεν χρειάζεται προσωπάκι. Ούτως ή άλλως θα ενδιαφερθούν οι άνθρωποι που έχουν συναισθήματα, που έχουν κότσια να συγκεντρωθούν στις λέξεις, που πίσω από ένα χαμόγελο βλέπουν ψυχές (ανήλικες και ενήλικες) να αφανίζονται.
Παρ’ όλη τη γκρίνια, αν πρόκειται να σωθεί έστω και ένα παιδί, ας γίνει κι έτσι....


Τρίτη 8 Ιουλίου 2014

THE PALACE OF FACETS, KREMLIN




The Palace of the Facets was built by Marco Fryazin and Pietro Antonio Solari for Ivan 3 in 1491. In the very beginning, the palace was a part of a complex that comprised the Palace of the Quay, the Golden Palace and The Big Palace (later, it was given the name of the Palace of the Facets).
The complex is no longer exists. Such palaces were created for receptions and banquets.

The palace was opened for tourists on June 21, 2012.


Moscow Kremlin in 3D
http://static.ruvr.ru/3dpanorama/sites/voiceofrussia.com/msk_granovitaya/tour.html?lang=en