Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2016

ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ, ΣΟΛΟΜΩΝ

Το ρόδι με τη 'βασιλική κορόνα' είναι σύμβολο Αγάπης: 
αφθονία («α» στερητικό + «φθόνος»), 
καλοτυχία, ευημερία, ευκαρπία 
αλλά και αναγέννηση, ερωτικός πόθος.
 Έμβλημα της Αφροδίτης, Περσεφόνης, Ήρας, κ.ά.


ΚΡΑΤΑΙΑ ΩΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΑΓΑΠΗ



«Άσμα Ασμάτων». Ή τον 10ο αι. π.Χ  (του Σολομώντα), ή τον 4ο αι. π.Χ. 
Το εβραϊκό υπέροχο ποίημα περιλαμβάνεται στην 'Παλαιά Διαθήκη'.


Ο ΑΝΤΡΑΣ
Όμορφη, όμορφη, όμορφη πού' σαι αγάπη μου.
Τι όμορφη που είσαι...
Γλυκιά σαν του περιστεριού και τρυφερή η ματιά σου
Καμιά από τις όμορφες δεν παραβγαίνει εμπρός σου
Εσύ είσαι κρινολούλουδο κι εκείνες είναι αγκάθια
Ίδια με κόκκινη κλειστή τα κόκκινά σου χείλη
Σα ρόδι που το κόψανε στη μέση
μου φαντάζει πίσω από το πέπλο σου το ροδομάγουλό σου

Τα δυο σου στήθια μοιάζουνε δίδυμα ζαρκαδάκια
που να βοσκήσουν βγήκανε μες στα ανθισμένα κρίνα.
Φίλα με, φίλα με, μ' όλα τα φιλιά που έχεις μες στο στόμα
μέθα με στης αγκάλης σου το πιο γλυκό κρασί
και το όνομά σου άρωμα, μύρο χυμένο κάτω
Όλων των μύρων τ' άρωμα και η ευωδιά είσαι εσύ
ναι, πιο πολύ κι από το κρασί μεθώ όταν μ' αγγίζεις
να σ' αγαπάνε, άντρα μου, αυτό μονάχα αξίζεις.
Όμορφη, αψεγάδιαστη είσαι αγαπημένη.
Μου 'χεις κλέψει την καρδιά μου, αγάπη μου, αδελφή μου,
μ' ένα σου βλέμμα μοναχά, μια χάντρα στο λαιμό σου.
Μέλι κερήθρας στάζουνε τα δυο γλυκά σου χείλη
μέλι και γάλα αργοκυλούν στη γλώσσα σου από κάτω.
Κήπος κλειστός, ολάνθιστος είσαι αγαπημένη
πηγή με γάργαρο νερό, παράδεισος από δροσιές
παράδεισος από ροδιές το κάθε σου αυλάκι.
Κανέλα, μοσχοκάλαμο, κι ο νάρδος με τον κρόκο
και ρίζες αρωματικές του Λίβανου και σμύρνα
και αλόη και όποιο μύρο πεις, σε σένα ευωδιάζουν.

Η ΝΥΦΗ

Σήκω βοριά, έλα νοτιά, φύσα τα κλωνιά μου
να ξεχυθούν, να σκορπιστούν παντού οι ευωδιές μου.
Σήκω βοριά, έλα νοτιά φυσήξτε τα κλωνιά μου
να ξεχυθούν, να σκορπιστούν παντού τα αρώματά μου.
Σήκω βοριά, έλα νοτιά, φυσήξτε τα κλωνιά μου
να ξεχυθούν, να σκορπιστούν παντού τα αρώματά μου.
Κι ας κατεβεί ο άντρας μου στον κήπο που 'ν' δικός του
για να γευτεί όποιο καρπό απ' τα κλαδιά του θέλει
για να γευτεί όποιο καρπό απ' τα κλαδιά μου θέλει.
Απόδοση: Λευτέρης Παπαδόπουλος
.........................................

Το έργο ειδικότερα περιγράφει τον πόθο δύο αποχωρισμένων εραστών και την επανένωσή τους παρά τα εμπόδια που παρεμβάλλονται

Μεταγραφή: Γιώργος Σεφέρης

 [4,2] Εγώ κοιμούμαι κι η καρδιά μου ξαγρυπνά.
Φωνή του αγαπημένου· χτυπά την πόρτα.
-«άνοιξε, αδερφή μου, ταίρι μου,
περιστέρα μου, πανέμνοστή μου,
τι το κεφάλι μου το νότισε η δροσιά
και τους βοστρύχους μου τ᾽ αγιάζι της νυχτός».
[3] -«Γδύθηκα το χιτώνα μου, πώς να τον φορέσω;
Ένιψα τα πόδια μου, πώς να τα λερώσω;»
[4] Έσυρε το χέρι του ο αγαπημένος στης κλειδωνιάς το μάτι3
και θροήθηκαν τα σπλάχνα μου γι᾽ αυτόν.
[5] Σηκώθηκα ν᾽ ανοίξω στον αγαπημένο μου·
έσταξε σμύρνα από τα χέρια μου,
τα δάχτυλά μου γέμισαν σμύρνα
σαν άγγιξα το μάνταλο της κλειδωνιάς.
[6] Άνοιξα στον αγαπημένο μου·
ο αγαπημένος είχε περάσει·
βγήκε η ψυχή μου ακολουθώντας τον·
τονε ζήτησα και δεν τον βρήκα,
τονε φώναξα, δε μ᾽ άκουσε.
[7] Μ᾽ ήβραν οι φύλακες
που τριγυρνούν στην πολιτεία,
με χτύπησαν, με πλήγωσαν,
πήραν τη μαντίλα μου από πάνω μου
αυτοί που φυλάγουν τα τείχη.
[8] Σας εξορκίζω, θυγατέρες της Ιερουσαλήμ,
στις δύναμες και στις ορμές του αγρού
α βρείτε τον αγαπημένο μου τι θα του πείτε;
Πως είμαι λαβωμένη της αγάπης.
Ο ΧΟΡΟΣ
[9] Μα τι έχει ο αγαπημένος σου, πάνω απ᾽ τους άλλους,
συ πεντάμορφη;
Μα τι έχει ο αγαπημένος σου πάνω απ᾽ τους άλλους
για να μας εξορκίζεις τόσο;
Η ΝΥΦΗ
[10] Ο αγαπημένος μου λάμπει και ροδίζει,4
διαλεχτός στους μύριους·
[11] το κεφάλι του είναι λαγαρό χρυσάφι
βάγια οι βόστρυχοί του
μαύροι σαν κοράκι.
[12] Τα μάτια του είναι περιστέρια
στα νερά στ᾽ αυλάκια,
λούζουνται στο γάλα
κάθουνται στις γούρνες.
[13] Τα μάγουλά του είναι βραγιές μυριστικά
θήκες αρωμάτων·
τα χείλια του είναι κρίνα
και σταλάζουν σμύρνα·
[14] τα χέρια του είναι μάλαμα βραχιόλια
χρυσόλιθους γεμάτα·
είναι φίλντισι η κοιλιά του
με ψηφιά ζαφείρια·
[15] τα πόδια του είναι μάρμαρο κολόνες
με χρυσά θεμέλια.
Η όψη του είναι σαν το Λίβανο,
διαλεχτή σαν το κέδρο·
[16] τα λόγια του είναι γλυκασμός
κι ολόκληρος είναι επιθυμία.
Αυτός είναι ο αγαπημένος μου
κι αυτός το ταίρι μου,
θυγατέρες της Ιερουσαλήμ.

Ο ΧΟΡΟΣ
[6,5] Ποια είναι τούτη που ανεβαίνει λευκανθισμένη
ακουμπώντας στον αγαπημένο της;
Ο ΑΝΤΡΑΣ
Κάτω απ᾽ τη μηλιά σε ξύπνησα
εκεί που η μάνα σου σε γέννησε,
εκεί που πόνεσε και σε γέννησε.
Η ΝΥΦΗ
[6] Βάλε με σφραγίδα στην καρδιά σου,
ωσάν σφραγίδα στο μπράτσο σου·
είναι δυνατή η αγάπη σαν το θάνατο
και σκληρός ο πόθος σαν τον άδη·
οι σπίθες της είναι σπίθες της φωτιάς,
φλόγα του Θεού.
[7] Νερά ποτάμια δεν μπορούν
να σβήσουν την αγάπη.

Auroville - η Πόλη της Αυγής

Εγκαινιάσθηκε στις 28 Φεβρουαρίου του 1968

Πού είναι το Auroville;
Βρίσκεται στη νότια Ινδία.

Τι είναι το Auroville;
επιδιώκει να γίνει μια καθολική πόλη,
όπου άνδρες και γυναίκες όλων των χωρών
θα είναι σε θέση να ζουν με ειρήνη και προοδευτική αρμονία
πάνω απ' όλα τα δόγματα, όλες τις πολιτικές 
και όλες τις εθνικότητες. 

















Είναι ένας καθολικός δήμος για πληθυσμό μέχρι 50.000 ανθρώπους από όλον τον κόσμο.
Ο σκοπός του Auroville είναι να συνειδητοποιήσουμε την ανθρώπινη ενότητα - στην πολυμορφία. Σήμερα το Auroville αναγνωρίζεται ως το πρώτο και μοναδικό επικυρωμένο διεθνώς σε εξέλιξη πείραμα στην ανθρώπινη ενότητα και μεταμόρφωση της συνείδησης. Αφορά επίσης -και πρακτική έρευνα- για βιώσιμη διαβίωση και για  μελλοντικές πολιτιστικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και πνευματικές ανάγκες της ανθρωπότητας.

Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2016

«Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013» του Δημήτρη Φύσσα




«Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013. Ιστορίες του αστικού τοπίου». Το βιβλίο υπογράφει ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Δημήτρης Φύσσας και υπάρχει μόνο στο ίντερνετ, με ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση.
· Χρονικά, καλύπτεται η περίοδος από τον Νοέμβρη του 1896 μέχρι και τον Σεπτέμβρη του 2013
· Τοπικά, καταγράφονται όσα σινεμά λειτούργησαν/λειτουργούν στα όρια του σημερινού Δήμου Αθηναίων
· Η δουλειά κράτησε 10 χρόνια, με επιτόπια έρευνα σε οικόπεδα, 300 περίπου προφορικές μαρτυρίες (άνθρωποι του κλάδου συν θεατές), προγράμματα, εισιτήρια, εφημερίδες, βιβλία, μπλογκ, χειρόγραφα, σκίτσα, περιοδικά, φιλμ κ.λπ.
Διαβάστε εδώ και εδώ το λεξικό.
Μ.Φ

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016

ο ΧΑΡΙ ΠΟΤΕΡ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙ

κυκλοφόρησε 29 Σεπτεμβρίου 2016
ΧΑΡΙ
Η αλήθεια είναι ένα όμορφο αλλά και συνάμα τρομερό πράγμα! Γι’ αυτό πρέπει να αντιμετωπίζεται με προσοχή. (σ. 70)

……………………..
ΝΤΡΑΚΟ
Ανέκαθεν ζήλευα αυτό που είχατε εσείς οι τρεις, ξέρεις –με τον Ουέσλι και την Γκρέιντζερ, εννοώ. Εγώ είχα…
ΤΖΙΝΙ
Τον Κράμπε και τον Γκόιλ.
ΝΤΡΑΚΟ
Δύο μπουμπούνες που δεν ήξεραν να ξεχωρίσουν τη μια άκρη του σκουπόξυλου απ’ την άλλη. Εσείς όμως –εσείς οι τρεις- κυριολεκτικά λάμπατε. Γουστάρατε ο ένας τον άλλο. Διασκεδάζατε. Γι’ αυτή τη φιλία σάς ζήλευα, περισσότερο απ’ ότιδήποτε άλλο.
ΤΖΙΝΙ
Κι εγώ τους ζήλευα.
                Ο ΧΑΡΙ κοιτάζει την ΤΖΙΝΙ, έκπληκτος.
ΧΑΡΙ
Πρέπει να τον προστατεύσω… [τον γιο του, Άλμπους[.
ΝΤΡΑΚΟ
Κι ο πατέρας μου νόμιζε ότι με προστάτευε. Τον περισσότερο καιρό. Πιστεύω ότι στη ζωή κάθε παιδιού έρχεται μια στιγμή που πρέπει να κάνει την επιλογή του. Να διαλέξει τι είδους ενήλικος θα γίνει. Εκείνη τη στιγμή χρειάζεται δίπλα του έναν γονιό ή έναν φίλο. Κι αν έχεις μάθει να μισείς τον γονιό σου και δεν έχεις καθόλου φίλους… τότε είσαι ολομόναχος. Και είναι πολύ δύσκολο αυτό –να είσαι ολομόναχος. Έτσι ήμουν εγώ. Η μοναξιά μ’ έκλεισε σ’ ένα πολύ σκοτεινό μέρος. Για πάρα πολύ καιρό. Και ο Άντον Χερτ ήταν μοναχικό παιδί. Εσύ μπορεί να μην το καταλαβαίνεις αυτό, Χάρι, εγώ όμως το καταλαβαίνω –το ίδιο και η Τζίνι, πιστεύω.
ΤΖΙΝΙ
Έχει δίκιο.
ΝΤΡΑΚΟ
Ο Άντον Χερτ δεν βγήκε ποτέ από κείνο το σκοτεινό μέρος. Κι έτσι ο Άντον Χερτ έγινε ο Λόρδος Βόλντεμορτ. Ίσως το μαύρο σύννεφο που είδε ο Μπέιν γύρω από τον Άλμπους να είναι η μοναξιά του. Ο πόνος του. το μίσος του. Μη χάσεις το παιδί, Χάρι. Θα το μετανιώσεις. Και θα το μετανιώσει κι ο Άλμπους. Γιατί σε χρειάζεται, και χρειάζεται και τον Σκόρπιους, είτε το ξέρει είτε όχι.
                Ο ΧΑΡΙ κοιτάζει τον ΝΤΡΑΚΟ, σκέφτεται.
                Ανοίγει το στόμα του να μιλήσει. Σκέφτεται.
ΤΖΙΝΙ
Χάρι. Θα φέρεις εσύ τη μαγική σκόνη ή να τη φέρω εγώ;
(σελ. 184-185).

……………………….
ΣΚΟΡΠΙΟΥΣ [γιος του Ντράκο]
Ο κόσμος αλλάζει κι εμείς αλλάζουμε μαζί του. Η θέση που έχω σε τούτο τον κόσμο είναι καλύτερη. Αλλά δεν είναι καλύτερος ο κόσμος. Κι αυτό δεν το θέλω.
ΣΝΕΙΠ
Καλώ τον Προστάτη (Expecto Patronum)
                Ο Σνέιπ ελευθερώνει έναν Προστάτη, και έχει το σχήμα μιας πανέμορφης          
                ασημένιας ελαφίνας.
(σελ. 257)
…………………
ΣΚΟΡΠΙΟΥΣ
Ο οίκτος είναι μια αρχή, φίλε μου, ένα θεμέλιο πάνω στο οποίο θα χτιστεί ένα παλάτι –το παλάτι του έρωτα.
Οι άνθρωποι μπορούν να αλλάξουν. Εξάλλου, έχω αρχίσει προπονήσεις….



Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016

ΑΝΤΙΟΧΟΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΟΝΙΚΗ, ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ ΒΙΟΙ-ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ

Jaccques-Louis David (30 August 1748 – 29 December 1825)
Γάλλος ζωγράφος του Νεοκλασικισμού

Ο Δημήτριος Πολιορκητής, ο Αντίπατρος, ο Σέλευκος ήταν στρατηγοί του Μεγάλου Αλεξάνδρου 
και επίδοξοι διάδοχοι της αυτοκρατορίας του.

Η Στρατονίκη της Συρίας ήταν κόρη του μακεδόνα βασιλιά 
Δημήτριου του Πολιορκητή 
και της Φίλας (κόρη του Αντίπατρου).
Περί το 300 π.Χ., νυμφεύτηκε τον  βασιλιά της Συρίας,  
Σέλευκο Α΄ Νικάνωρ.

Ο γιος του Σέλευκου, ο Αντίοχος, αρρώστησε από κάποια σωματική νόσο με αποτέλεσμα να χάνει το λογικό του.
Ο Ερασίστρατος (φημισμένος ιατρός και ανατόμος) διέγνωσε την αιτία: ΕΡΩΤΑΣ


Πλούταρχου Παράλληλοι βίοι







HAPPY END



Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

ΘΕΩΡΙΑ ΓΕΜΑΤΗΣ ΚΟΙΛΙΑΣ

BANKSY

-Τον 12ο αιώνα οι Βίκινγκς 
επιτέθηκαν στη Βρετανία. 
Οι Βρετανοί παρομοίαζαν τους Βίκινγκς σαν «μεγάλες σφήκες που τσιμπούν» και «πεινασμένους λύκους». Ο Αλκουίνος της Υόρκης, (ο πιο διακεκριμένος Άγγλος της εποχής του και σύμβουλος του φράγκου βασιλιά Kαρλομάγνου) ηθικολογούσε λέγοντας ότι απέτυχαν οι μοναχοί  να ζήσουν σύμφωνα με το μοναστικό ιδεώδες και γι αυτό: ο Θεός τούς τιμωρούσε για την απιστία τους σ’ Εκείνον. (Οι Βίκινγκς του Donald Logan, εκδ. Οδυσσέας, 2007).

-Η Κωνσταντινούπολη του 15ου αιώνα -ανάλογα με την κοινωνική θέση του σχολιαστή-κριτή ήταν είτε η «Βασιλίδα Πόλι» είτε η «αμαρτωλή». Η άποψη των Κωνσταντινουπολιτών για τις αλώσεις της πόλης -από τους Λατίνους (1204), από τους Οθωμανούς Τούρκους (1453)- ήταν ότι οι ήττες οφείλονταν στην αλαζονεία, στην πολυτέλεια, στην αμέλεια θρησκευτικών καθηκόντων που είχαν επιδείξει τα προηγούμενα έτη. Θεωρούσαν ότι ήταν η δίκαιη τιμωρία που υπαγορεύτηκε από τον Θεό.

-Διανύοντας και ολοκληρώνοντας, σύντομα, τον 6ο χρόνο της οικονομικής αστάθειας (που η κρίση τείνει να γίνει κανονικότητα) οι εκκλησιαστικοί εκπρόσωποι υπαινίσσονται ότι οι έλληνες πολίτες ξέφυγαν από τον δρόμο του Θεού.
Διαχρονικά πρόκειται για διαστρέβλωση και υποβάθμιση της θεϊκής υπόστασης και της πνευματικής σημασίας που αποδίδεται στον όρο ‘θείο’ και ταυτόχρονα για μετακύλιση των ευθυνών στον λαό προκειμένου να δικαιολογηθεί η αβελτηρία ή/και η αναλγησία των αρχουσών τάξεων.
  ........................................
Στη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ (4 Ιουλίου 1776) αναφέρεται:
Δεχόμαστε τις εξής αλήθειες ως αυταπόδεικτες, πως όλοι οι άνθρωποι δημιουργούνται ίσοι, και προικίζονται από τον Δημιουργό τους με συγκεκριμένα απαραβίαστα Δικαιώματα, μεταξύ των οποίων είναι το δικαίωμα στη Ζωή, το δικαίωμα στην Ελευθερία και το δικαίωμα στην επιδίωξη της Ευτυχίας.
Στο Διεθνές Σύμφωνο για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα & Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα (1966):
Το ιδεώδες του ελεύθερου ανθρώπου, που απολαμβάνει αστική και πολιτική ελευθερία και είναι απελευθερωμένος από τον φόβο και την αθλιότητα, μπορεί να επιτευχθεί μόνον εάν δημιουργηθούν συνθήκες κάτω από τις οποίες κάθε άνθρωπος θα μπορεί να απολαμβάνει τα αστικά και πολιτικά του δικαιώματα, καθώς και τα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά του δικαιώματα.
Αυτό θεωρείται αληθές, επειδή χωρίς αστικά και πολιτικά δικαιώματα, είναι αδύνατο η κοινωνία να διεκδικήσει οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα. Παράλληλα, αν στερείται μέσων διαβίωσης και ενός λειτουργικού πλαισίου, το κοινό δεν μπορεί να διεκδικήσει ή να κάνει χρήση αστικών ή πολιτικών δικαιωμάτων (γνωστό ως θεωρία γεμάτης κοιλιάς).

.......................................

Η ηθική όλων εξετάζεται με κριτήριο αν οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται, προκειμένου να επιτευχθεί ένας στόχος, ζημιώνουν ή όχι τους άλλους. Το πως, λοιπόν, ο καθένας διαθέτει το εισόδημά του (υψηλό ή πενιχρό) για την επίτευξη της Ευτυχίας του είναι δικαίωμα στο πλαίσιο της ελευθερίας.

2016: Οι έχοντες και κατέχοντες κατακεραυνώνουν τους Έλληνες πολίτες γιατί υπήρξαν υπερκαταναλωτικοί. Μεταξύ  πολλών αντιεπιχειρημάτων να σημειωθεί ότι και πριν από την είσοδο της χώρας στο οικονομικό Μνημόνιο (=στραγγαλισμός) (2010) υπήρχαν ‘κόκκινα’ δάνεια και μάλιστα φημολογείται ότι κυκλώματα κρατούσαν χαμηλά τις τιμές στους πλειστηριασμούς προκειμένου τα ακίνητα να πωληθούν ‘μπιρ παρά’…
...κ.ά. δεινά...



Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

2016





O Δαίμων στην ελληνική γλώσσα σημαίνει αυτός που διανέμει τη μοίρα (καλή ή κακή) στους ανθρώπους.
Έτσι κάποιος/α γίνεται ευδαίμων ή… Δυσδαιμόνα.

Καλές Άφθονες Πλούσιες Ευχές

για Εύνοια από τον Δαίμονα

ώστε να Ευδαιμονήσουμε





Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015

και... αμερικάνικα άλογα

Μάστανγκ Foto: Kelly Jay 
 
 
 
Στις αμερικάνικες καουμπόικες κινηματογραφικές 
ταινίες το σενάριο είναι παρόμοιο: οι Δυτικοί προστατεύουν το οχυρό τους από τις "κακές" φυλές των Ινδιάνων -απαραίτητο αξεσουάρ της κάθε φυλής ο "σοφός" γέρος.
Οι Νative (γηγενείς κάτοικοι) διακρίνονται για την ιππευτική τους ικανότητα αλλά και για τον σεβασμό που δείχνουν στα άλογα. Μάλιστα, αρκετά ονόματα Ινδιάνων περιλαμβάνουν τη λέξη «άλογο».
 
Υπάρχει, όμως, μια μικρή αλλά σημαντική λεπτομέρεια...
Η ήπειρος Αμερική δεν είχε άλογα!!!  Η αμερικάνικη πανίδα περιλάμβανε βίσονες και λάμα!

Οι κινηματογραφικές ταινίες της δεκαετίας του 1950 έως 1970 βασίζονται σε γεγονότα που είχαν εκτυλιχτεί κατά τη διάρκεια του 18ου και 19ου αιώνα. Ειδικότερα, τον 19ο αιώνα οι λευκοί χριστιανοί αποικιοκράτες είχαν αποφασίσει να περιορίσουν τις τοπικές φυλές σε καταυλισμούς ώστε να μπορέσουν να καρπωθούν τον πλούτο των εδαφών τους. Φερ’ ειπείν χρυσό και άργυρο (μέταλλα, τα οποία λόγω του ότι βρίσκονταν σε μεγάλο βάθος δεν εκμεταλλεύονταν οι Ινδιάνοι), κακάο και την υπέροχη φημισμένη μεξικάνικη βανίλια. 
η Βανίλια είναι είδος ορχιδέας
(ουδεμία σχέση με το χημικό κατασκεύασμα που πωλείται σε φιαλίδια
και χρησιμοποιείται στη ζαχαροπλαστική)


Το όνομα ‘Τρελό άλογο’ ανήκε στον Τασούνκα Ουίτκο∙ επρόκειτο για τον αρχηγό  των Λακότα.  Το ‘Τρελό άλογο’ ήταν επικεφαλής των ινδιάνικων φυλών (όπως Τσεγιέν, Σιου), οι οποίες υπερασπιζόμενες τα κυριαρχικά τους δικαιώματα ηττήθηκαν από τους λευκούς χριστιανούς (καθολικοί, προτεστάντες) κατακτητές το 1876, στη μεγάλη φονική μάχη στο Little Bighorn (ποταμός). 
Τα άλογα (μαζί με τα όπλα και τις ασθένειες, που θέρισαν τους ντόπιους κατοίκους) στη Νέα Γη έφεραν οι κονκισταδόρες Ισπανοί, Πορτογάλοι (το β΄ μισό του 15ου αι. μ.Χ.) ενώ οι Άγγλοι, οι Γάλλοι (τον 17ο αι.). Σε μικρό χρονικό διάστημα οι Ινδιάνοι

Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2015

ΚΑΛΙΝΙΓΚΡΑΝΤ

Στο Καλίνιγκραντ γίνεται η εξόρυξη του 80%
της παγκόσμιας παραγωγής κεχριμπαριού
....... βρίσκεται στις νοτιοανατολικές ακτές της Βαλτικής και συνορεύει βορειοανατολικά με τη Λιθουανία και νότια με την Πολωνία. 

Κάτι που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι αυτή η μικρή περιοχή (διπλάσιας έκτασης από την Κρήτη) ανήκει στη Δημοκρατία της Ρωσίας, με την οποία δεν συνδέεται εδαφικά –μάλιστα απέχει αρκετά χιλιόμετρα.
 
 είναι η γενέτειρα πόλη
του στοχαστή Ιμανουήλ Καντ
Το πρώην Κένινγκσμπερκ ανήκε στην ανατολική Πρωσία. Οι ΄μεγάλοι΄ ηγέτες των ΕΣΣΔ, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ στη Συμφωνία του Πότσνταμ (1945, μετά τη λήξη του Β΄ΠΠ) αποφάσισαν η συγκεκριμένη περιοχή να περάσει στην Σοβιετική Ένωση και έτσι μετονομάστηκε σε Καλίνιγκραντ.
Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1989, το Καλίνιγκραντ παρέμεινε στη δικαιοδοσία της Ρωσίας και όχι της Λιθουανίας -η οποία έγινε αργότερα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ. 
Ο ρωσικός αυτός θύλακας -εξαιρετικής στρατηγικής σημασίας- διαθέτει ρωσικούς πυραύλους.

................

Η Ρωσία, η εδαφικά μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης, επιθυμούσε και επιθυμεί  διακαώς το άνοιγμα προς θάλασσα.
  • Έτσι, ο τσάρος (Μέγας) Πέτρος Α΄ το 1703 ίδρυσε την Πετρούπολη: το πρώτο λιμάνι της Ρωσίας στη Βαλτική.
  • Η (Μεγάλη) Αικατερίνη το 1794 την Οδησσό (ανήκει στην Ουκρανία) στη Μαύρη Θάλασσα.
  • Ο Αλέξανδρος ο Β΄ το 1871 με το Βλαδιβοστόκ στην Ιαπωνική θάλασσα.
  • Ο Ιωσήφ Στάλιν με το απομακρυσμένο… Καλίνιγκραντ. 








Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2015

Γιάννης Μπεχράκης

Τον έλληνα φωτογράφο του Reuters, Γιάννη Μπεχράκη, επέλεξε η βρετανική εφημερίδα Guardian ως τον καλύτερο φωτογράφο του 2005. Η εφημερίδα δημοσιεύει μάλιστα μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες του για τα δύο μεγαλύτερα θέματα του 2015
 
 
 
 
 
 
 
 – την προσφυγική 



Μιλώντας για την εμπειρία του όσον αφορά την προσφυγική κρίση ο Γιάννης Μπεχράκης λέει στην εφημερίδα: «Καλύπτω τα προσφυγικά θέματα για πάνω από 25 χρόνια, αλλά φέτος ήταν διαφορετικά: οι μετανάστες έφταναν στην πατρίδα μου. Τουλάχιστον δύο πλοία έφταναν κάθε βράδυ, με τους πρόσφυγες να είναι φοβισμένοι γιατί δεν ήξεραν πως θα αντιδράσουν οι λιμενικοί και οι ντόπιοι. Μικρές λέμβοι συνέχισαν να καταφτάνουν κι ας χάλαγε ο καιρός. 
«Η συναισθηματική επίδραση από την κάλυψη της προσφυγικής κρίσης είναι καταστροφική. Υποφέρω από αϋπνία και εφιάλτες και ένιωσα τόσες πολλές φορές ενοχές επειδή δεν μπορούσα να κάνω κάτι παραπάνω. Έχω κι εγώ προσφυγικό αίμα στις φλέβες μου και είμαι κι εγώ πατέρας», θα συμπληρώσει.


-την οικονομική κρίση στην Ελλάδα








Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ
























Στον κεραυνό και στη βροχή
κάνω κρυφά μια προσευχή
να `χεις τον ήλιο συντροφιά
στη
συννεφιά

In lightning and rain
secretly do a prayer
to `ve sun companionship

the cloudy




Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2015

ΔΙΔΥΜΕΣ ΦΛΟΓΕΣ



Λέγεται, πως συναντάς την αδελφή σου ψυχή – δίδυμη φλόγα και παραμένεις μαζί της, μόνο όταν έχεις να συντελέσεις μαζί της ένα σημαντικό έργο, μία αποστολή για το καλό της ανθρωπότητας.

Στη πάροδο των ενσαρκώσεων, όταν η Αγάπη γίνεται απόλυτη, συνήθως έρχεται με το αντίθετο φύλο γιατί μέσα από τον έρωτα εκλύεται έντονη δημιουργία, πάθος, ενέργεια και δράση. Η ερωτική αγάπη δίνει την ευκαιρία στην απόλυτη Αγάπη να αναπτυχθεί, μέσα από τις έντονες ενέργειες που εκλύονται! Δημιουργείται, τότε, η Αγάπη άνευ όρων η οποία πηγάζει αυθόρμητα στις αδελφές ψυχές – δίδυμες φλόγες.
Για να φθάσει μία ψυχή στο σημείο να έχει δίδυμη φλόγα, σημαίνει ότι έχει περάσει όλα τα στάδια της εξελικτικής της διαδικασίας, να έχει γενικά, ωριμάσει.


Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

Πυρκαγιές στην Ινδονησία 2015

Την Κυριακή (29 Νοεμβρίου) μία μέρα πριν την έναρξη των εργασιών της Παγκόσμιας Διάσκεψης για το Kλίμα στο Παρίσι (COP 21), πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση "Περπατάμε για το κλίμα και το Παρίσι".
Το κίνημα Avaaz και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Greenpeace και WWF Ελλάς περπατούν ενωμένες «ενάντια στην κλιματική αλλαγή υπό τον ήχο των κρουστών του συγκροτήματος Quilombo με κέφι και εορταστική διάθεση, για να ξεσηκώσουμε την πρωτεύουσα στον ρυθμό κατά της κλιματικής αλλαγής». Ανταποκρινόμενες στο κάλεσμα του Παρισιού 2.000 πόλεις σε 150 χώρες συμμετείχαν στη μεγαλύτερη παγκόσμια κινητοποίηση που έγινε ποτέ για το κλίμα και η Αθήνα έδωσε δυναμικό παρών.

Την ίδια περίοδο που συντελείται η μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή του 21ου αιώνα . Ολόκληρη η Ινδονησία έχει εξαφανιστεί από τον καπνό αλλά και από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Τεράστιες σε έκταση πυρκαγιές κατακαίουν την ΝΑ Ασία εδώ και δύο μήνες.
Αυτό για το οποίο συζητάμε είναι ένα ‘μπάρμπεκιου’ σε διαφορετική, τεράστια, κλίμακα. Η φωτιά μαίνεται σε όλο το μήκος των 5000 χιλιομέτρων της Ινδονησίας. Αυτό είναι

Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2015

ΚΑΠΟΥΛΕΤΟΙ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΚΚΟΙ

Εθνική Λυρική Σκηνή, Μέγαρο Μουσικής

H αριστουργηματική όπερα Καπουλέτοι και Μοντέκκοι του Βιντζέντζο Μπελλίνι, η οποία θα παρουσιαστεί από τις 13 Νοεμβρίου και για έξι παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, εγκαινιάζει την συνεργασία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με δύο σπουδαίες όπερες της Ιταλίας: την Αρένα της Βερόνας και το Τεάτρο Λα Φενίτσε της Βενετίας.


Πρόκειται για ένα από τα αριστουργήματα του ρομαντικού μπελ κάντο, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή και εξιστορεί την τραγωδία των «αιώνιων εραστών» της Βερόνας, του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας. Το έργο, γεμάτο από τις υπέροχες ατέρμονες μελωδίες του Μπελλίνιπαρουσιάζεται από την ΕΛΣ σε μια εντυπωσιακή παραγωγή, σε σκηνοθεσία τουΑρνώ Μπερνάρ, με ατμοσφαιρικά σκηνικά του Αλεσσάντρο Κάμερα και κοστούμια της Κάρλας Ρικόττι. Σύμφωνα με την σκηνοθετική σύλληψη του Μπερνάρ, οι ήρωες του έργου ξεπηδούν μέσα από τους πίνακες ενός Μουσείου με αναγεννησιακά έργα. Καθώς η ιστορία εξελίσσεται, περιπλανιόμαστε

Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2015

ΓΙΝΕ ΔΕΝΔΡΟ ΓΕΡΟ


ΚERRY DARLINGTON

Επίτρεψε στις ρίζες σου να πάνε βαθειά 
να βρουν υπόγειες πηγές νερών, 
να πλησιάσουν τη ζεστή καρδιά της Γης
Επίτρεψε στα κλαδιά σου να αναπτυχθούν
προς όλες τις κατευθύνσεις
Επίτρεψε τους να γεμίσουν με φύλλωμα και καρπούς
Επίτρεψε στους διαβάτες να ξεκουράζονται στη σκιά σου
να γεύονται τους χυμώδεις καρπούς σου

Εμπιστεύσου το δένδρο όταν το καίει ο ήλιος∙ 
όταν το λυγίζει ο αγέρας∙  όταν το χτυπά η βροχή
Επίτρεψε στον κορμό σου να μείνει μόνο με ξερόκλαδα
είναι γιατί δεν αντέχει το βάρος των φύλλων και των καρπών
είναι γιατί δεν αντέχει τους μονολόγους των ανθρώπων
Επίτρεψε στο δένδρο σου να γεμίζει∙ να αδειάζει

Επίτρεψε στον εαυτό σου να μεταμορφώνεται∙
να ανανεώνεται∙ να επαναλαμβάνεται
Εμπιστεύσου τις αλλαγές
Αφέσου στις διαφορετικές επαναλήψεις σου
Αγάπα όλες τις φάσεις της ζωής σου∙ εσύ είσαι


Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2015

Η αναχώρησις του Δενύ Κοσσέν




Δημοσίευση από το σημερινό (Σάββατο-Κυριακή 14-15 Νοεμβρίου 2015) φύλλο της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ» με αριθμό 40305, 
το οποίο εκδόθηκε πριν το τρομοκρατικό χτύπημα  στο Μπατακλάν (περίπου 150 θύματα) της Γαλλίας ώρα 12 μεσάνυχτα της Παρασκευής. 




«Σάββατο 14 Νοεμβρίου 1915
Η ΑΝΑΧΩΡΗΣΙΣ ΤΟΥ ΔΕΝΥ ΚΟΣΣΕΝ
Μετ’ αποχαιρετισμόν των ενταύθα επισήμων, ο Γάλλος υπουργός κ. Κοσσέν μετά των συνταξειδευόντων συγγενών και της ακολουθίας του κατήλθε την 8ην π.μ. σήμερον επ’ αυτοκινήτου εις Πειραιά, συνοδευόμενος υπό των Ελλήνων ξεναγών του, προκειμένου να επιβή του καταδρομικού «Έλλη» δια την επιστροφήν του εις Γαλλίαν μέσον Μασσαλίας. Εκ μέρους της πόλεως του Πειραιώς εξαιρετικώς θερμή και διαχυτική προπομπή έγεινεν εις τον ευγενή Γαλάτην. Εκ παραλλήλου προς τας φροντίδας των αρχών της γείτονος, όπου ενηργήθη ειδική εορταστική διακόσμησις, με αφθονίαν Γαλλικών σημαιών αδελφωμένων προς τας Ελληνικάς, [το  μπολτάρισμα έκανε η xronompala] ο λαός είχε συγκεντρωθή, κατά πολυπληθεστάτας μάζας, εις την Βασιλικήν αποβάθραν, όπου η συνοδεία των αυτοκινήτων έφθασεν εξ Αθηνών την 8 ½ π.μ., γενομένη δεκτή με ζητωκραυγάς και επευφημίας.».

Σύμπτωση
Ένας παρόμοιος σημαιοστολισμός κυριαρχεί στα ελληνικά δημόσια κτίρια (π.χ. Ακρόπολη) και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το τελευταίο 24ωρο. Αρκετοί/ές σπεύδουν να χρωματίσουν τα προφίλ τους με τα γαλλικά χρώματα: μπλε-άσπρο-κόκκινο∙ έγιναν Γάλλοι και Γαλλίδες. Αλληλεγγύη! Συμπαράσταση στον δοκιμαζόμενο γαλλικό λαό! Mόνον που οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι δεν έχουν δείξει την ίδια ευαισθησία και σε παρόμοια γεγονότα που συνέβησαν σε άλλα κράτη. Δεν έγιναν φερ’ ειπείν Σύριοι, Παλαιστίνιοι, Αφρικανοί, κ.ά. Ίσως επειδή είναι μακριά αυτοί οι άνθρωποι.
    Ακρισία,  και ακολουθία «της μοδός»! Mάζα που χειραγωγείται μέσα από εικόνες και κατευθύνεται σε τόπους "θυσιών" καταθέτοντας λουλούδια, κεράκια. Για εξιλέωση αρκεί η διαπίστωση...  Δύση φταίει". Σαφέστατα είναι τεράστιες οι ευθύνες των Δυτικών χωρών (από την εποχή του μακεδόνα Αλεξάνδρου) στη δήθεν προσπάθεια του εκπολιτισμού της Ανατολής. Mε ποιους συνεργάζονται, όμως,  οι Δυτικοί προκειμένου να πετύχουν τους στόχους τους; Mα, με Ανατολικούς πολιτικούς, θρησκευτικούς, πνευματικούς ηγέτες, οι οποίοι αδιαφορούν για τον αφανισμό των ομοϊδεατών, ομόθρησκων, ομοαίματών τους.
Το τρομοκρατικό χτύπημα στο Παρίσι σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε με αναμμένα τα φώτα. Άνευ ουσίας και σημασίας το αν θα σβήσουν ή όχι τα φώτα του πύργου του Άιφελ. 
Άπλετο Φως στα μυαλά να πέσει!
 
Η αλήθεια είναι ότι από την εποχή που ο Mάγος της φυλής είχε περισσότερες γνώσεις-πληροφορίες από τα υπόλοιπα μέλη έως την εποχή του INTERNET η τακτική της τρομοκρατίας καλά κρατεί –αυτό που έχει αλλάξει είναι τα μέσα ελέγχου. Ο εθνικισμός  (η πολιτισμική ανωτερότητα ενός λαού) είναι ένα από τα μέσα ελέγχου, που επανέρχεται μέσα από πολλές διαδρομές. Αν δεν εξαλειφθεί η οποιαδήποτε προκατάληψη, αν δεν αλλάξει ο αυτοπροσδιορισμός «είμαι Έλληνας/Γάλλος/χριστιανός/μουσουλμάνος…» και άρα απαιτώ ιδιαίτερη μεταχείριση έναντι των Άλλων, αν δεν καλλιεργήσουμε την ιδέα ότι είμαστε ισότιμα μέλη της Ανθρωπότητας, δυστυχώς το αιματοκύλισμα θα συνεχίζεται.

 ιστορικό ενδιαφέρον: ο "Mέγας" Ναπολέων τον 18ο αιώνα στις εκστρατείες του εναντίον διαφόρων λαών χρησιμοποιούσε τη σημαία της Γαλλικής Επανάστασης με το σύνθημα: Ελευθερία-Ισότητα-Αδελφότητα  



Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2015

ΑΣΔΡΑΧΑΣ ΣΠΥΡΟΣ


25.11.2014
Μιλάει για τον ιστορικό χρόνο, τη σχέση Ιστορίας-πολιτικής, τους διανοητές που τον επηρέασαν, την Ιστορία ως εργαλείο κατανόησης του σήμερα
Η συνέντευξη δόθηκε στους ιστορικούς Βαγγέλη Καραμανωλάκη (Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΑΣΚΙ) και Άννα Ματθαίου (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ΑΣΚΙ), στο σπίτι του Σπύρου Ασδραχά, στη Νέα Σμύρνη, την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου, για την εκπομπή των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας «Ιστορία στο Κόκκινο» (επιμ. Ηλίας Νικολακόπουλος) στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο 105,5» 

Βαγγέλης Καραμανωλάκης: Ξεκινώντας, δεν νομίζω ότι χρειάζεται να πω κάτι ιδιαίτερο για τον Σπύρο Ασδραχά, και μάλιστα στους ακροατές του «Κόκκινου» και τους αναγνώστες της Αυγής. Ο Σπύρος Ασδραχάς είναι αναμφίβολα ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους έλληνες ιστορικούς, ο οποίος σημάδεψε με το έργο του τη μεταπολεμική ελληνική ιστοριογραφία· θα έλεγα ότι διεύρυνε τον ορίζοντα της αυτοσυνειδησίας μας. Θέλω, όμως, να τον ευχαριστήσω για τη συζήτηση αλλά και τη φιλόξενη υποδοχή στο σπίτι του και να δώσω αμέσως τον λόγο στη φίλη και συνάδελφο Άννα Ματθαίου.
Άννα Ματθαίου: Συγγραφέας, ερευνητής, δάσκαλος στο Παρίσι και στην Αθήνα, συνιδρυτής με τον Φίλιππο Ηλιού και τον Βασίλη Παναγιωτόπουλο του περιοδικού Τα Ιστορικά, ιδρυτικό μέλος των ΑΣΚΙ και από το 2004 πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου τους. Τις ιδιότητες αυτές θα μπορούσαμε να τις συμπεριλάβουμε σε μία μόνο λέξη, τη λέξη ιστορικός;
Σπύρος Ασδραχάς: Δεν ξέρω αν η λέξη «ιστορικός» είναι η κατάλληλη — και δεν το λέω αυτό από μια ψεύτικη μετριοφροσύνη. Οπωσδήποτε, υπάρχει ένα νήμα που δένει πράγματα τα οποία φαίνονται ανάμεσά τους ανόμοια. Σε άκρα αφαίρεση, θα έλεγα ότι πρόκειται για μια ιδιάζουσα αίσθηση του χρόνου. Είναι μια φράση που την έχω χρησιμοποιήσει και άλλες φορές. Καθώς έχω ζήσει αναμνησκόμενος, έχω μέσα μου έναν χρόνο ο οποίος είναι συνεχής, αλλά με ποιοτικές διαφορές που δημιουργούν σ’ αυτή τη συνέχεια μια ασυνέχεια.