Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΘΑΥΜΑΤΑ

Την τελευταία χρονική περίοδο κατακλύζεται το Διαδίκτυο από φωτογραφίες προσφύγων από την Ανατολή, που πραγματικά δεινοπαθούν για να φτάσουν σε ασφαλή χώρα ή για να πατήσουν τα πόδια τους σε στέρεο έδαφος μετά από πολυήμερο ταξίδι στη θάλασσα.

Οι αναλύσεις επί αναλύσεων είναι αμέτρητες όπως και τα επιχειρήματα επί επιχειρημάτων. Όλοι έχουν κάτι να πουν επιλέγοντας –μάλιστα– τις λέξεις τους ώστε η ανάλυση και η επιχειρηματολογία να φανεί ως πρωτότυπη, ως φαεινή έμπνευση, ως αποτέλεσμα χρόνιας και επίπονης μελέτης των συνθηκών της Ανατολής.
Η λύση όπως πάντα είναι απλή: Να σταματήσει ο πόλεμος στη Συρία. Ή ακόμα καλύτερα για την εξάλειψη της προσφυγιάς και άλλων συναφών προβλημάτων να γίνει παύση πυρός παγκοσμίως –όπως υποστήριζε από τον προηγούμενο αιώνα ο φιλόσοφος Καντ! Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι πολύ πιο σύνθετη στο διαμορφωμένο διεθνές περιβάλλον και ταυτόχρονα οι ανατολικοί πολιτισμοί είναι δομημένοι πάνω σε άλλες αρχές, άλλες αξίες –αξιοσέβαστες αναντίρρητα. Τα επιχειρήματα θετικά ή αρνητικά για το άνοιγμα/κλείσιμο των συνόρων είναι «στάχτη στα μάτια» και «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε»...
Η ενημέρωση των πολιτών είναι απαραίτητη και επιβεβλημένη –

Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015

ΝΑΥΣΙΚΑ

ΝΑΥΣΙΚΆΑ
PIERRE AUGUSTIN
APOLLONIS DE GIOVANNI (15oς αιώνας)

PIETER LASTMAN
















Ο πολύτλας δίος Οδυσσέας έφτασε ες Φαιήκων ανδρών δήμον τε πόλιν τε, μετά από αρκετές περιπέτειες. Την χώρα διοικούσε ο μεγαλήτωρ Αλκίνοος. Θυγατέρα του ήταν η Ναυσικάα, αθανάτησι φυήν και ειδός ομοίη. Η γλαυκώπις Αθηνά παρότρυνε την Ναυσικάα εύπεπλον να πάρει άμαξα και να πάει στο ποτάμι να πλύνει την εσθήτα φαεινήν -ζώστρα τε και πέπλους και ρήγεα σιγαλόεντα (ζεστούς χιτώνες, πέπλα και ρούχα ολόλαμπρα, χρωματιστά). Η Ναυσικά και οι αμφίπολοι (θεραπαινίδες) έφτασαν στο ποτάμι. Αφού έπλυναν τα ρούχα η λευκώλενος Ναυσικάα  άρχισε το τραγούδι ενώ οι κοπέλες έπαιζαν με τη σφαίρη. Εν τω μεταξύ ο Οδυσσέας ξύπνησε από τις φωνές των

Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2015

Μια διακήρυξις του 1844


 Στην πλούσια βιβλιοθήκη της Ναυπάκτου, της οποίας τυγχάνω τακτικός θαμών ανεύρον την πάλαι ποτέ εκδιδομένην «δις της εβδομάδος» εφημερίδα «Αθήνα» προσκείμενη μάλλον προς τον Αλέξανδρον Μαυροκορδάτον. Χρόνος αμέσως μετά την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, με την οποία έληξε η περίοδος της απολύτου μοναρχίας και άρχισε η περίοδος της συνταγματικής τοιαύτης.

            Ένας πολιτευόμενος της εποχής ο Κ. Κοκκίδης εν όψει εκλογών, δημοσιεύει στην «Αθήνα» της 20ης Μαΐου 1844, μία διακήρυξη λόγων και αρχών με τους οποίους προτίθεται ν’ ασκήσει, εφ’

ΣΧΟΛΙΚΟΝ ΕΝΘΥΜΙΟΝ


24ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά
σε παλαιό δίπατο κτήριο στην οδό Κανθάρου


Σάρα Μαρία Εριέτα Ροζέν Μπερνάρ

Παρίσι, 22/23 Οκτωβρίου 1844–26 Μαρτίου 1923

Σάρα Μπερνάρ

Αναφέρεται  ως η πιο διάσημη ηθοποιός του κόσμου, και θεωρείται ως μια από τις καλύτερες όλων των εποχών. 
Η φήμη της Μπερνάρ -ως πανέμορφη δραματική ηθοποιός- ξεπέρασε τα σύνορα της Γαλλίας το 1870 (διαμορφωνόταν ήδη η Belle Epoque) 
και σύντομα έπαιξε σε θεατρικές παραστάσεις στην Ευρώπη και την Αμερική. Το αστέρι της κοσμεί τη λεωφόρο Walk of Fame του Χόλυγουντ.
Το προσωνύμιο της ντίβας «με τους 1.000 εραστές» ήταν η ‘θεϊκή Σάρα’.


*Το 1882 παντρεύτηκε τον πειραιώτη Αριστείδη Δαμαλά -γνωστός ηθοποιός στη Γαλλία- τον οποίο η Σάρα εγκατέλειψε λόγω της εξάρτησής του από τα ναρκωτικά. 
 Το λογοτεχνικό βιβλίο του Φρέντυ Γερμανού με τίτλο Τερέζα αναφέρεται στη ζωή της

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015

Nόρμα του μουσικοσυνθέτη Μπελίνι









Συνθέτης: Vincenzo Bellini (3/11/1801-23/9/1835)
Λιμπρέτο: Felice Romani (31/1/1788-29/1/1865)

Πρώτη εκτέλεση: 26 Δεκεμβρίου 1831 
στη Σκάλα του Μιλάνου












NORMA
Casta Diva che inargenti
Queste sacre antiche piante
A noi volgi il bel sembiante
Senza nube e senza vel

Αγνή θεά που ασημώνεις
Τα δένδρα αυτά τα αρχαία τα ιερά
Γύρνα σε μας το ωραίο σου πρόσωπο
Χωρίς πέπλα και σύννεφα


Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

Γκράφιτι στους... "Αχαρνείς" του Αριστοφάνη

2015, γκράφιτι Νέο Φάληρο, φωτογραφία: Ναυσικά

 
 
 
 
 
 
 
 
Η αναγραφή συνθημάτων ή η ζωγραφική σε δημόσιους χώρους (π.χ. τοίχοι)
 -το λεγόμενο γκράφιτι- 
συνηθιζόταν και στον αρχαίο κόσμο,
όπως μαρτυρά το απόσπασμα από την κωμωδία «Αχαρνείς» 
(σε αττική διάλεκτο) του Αριστοφάνη που έγραψε το 425 π.Χ. για τα Λήναια
και πήρε το πρώτο βραβείο.

Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2015

Έγκαίνια έκθεσης για τα Σεπτεμβριανά του 1955

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ & ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ)


Σχετικά με την έκθεση Τα Σεπτεμβριανά εν θερμώ στα πρωτοσέλιδα

Αγαπητοί συμφοιτητές, μέλη και φίλοι του Πανελλήνιου Συλλόγου Φοιτητών & Πτυχιούχων Ελληνικού Πολιτισμού.
Ο πρόεδρος, και μέλη του πανελλήνιου συλλόγου μας, παρευρέθηκαν στα εγκαίνια της χθεσινής έκθεσης ‘‘Τα Σεπτεμβριανά εν θερμώ στα πρωτοσέλιδα’ που συνδιοργανώνουν ο Δήμος Αθηναίων, o Μορφωτικός Σύνδεσμος Μακροχωρίου Κωνσταντινουπόλεως και η Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών.  Η έκθεση έχει ως στόχο την ανάδειξη των θλιβερών γεγονότων κατά του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης κατά την διάρκεια των ημερών 6 και 7 Σεπτεμβρίου του 1955 μέσα από ένα πλούσιο αρχειακό υλικό, δεκάδων πρωτοσέλιδων της εποχής εκείνης, καθώς επίσης και οπτικοακουστικές μαρτυρίες. Σκοπός της έκθεσης είναι, να συμπεριληφθεί στη διδακτέα ύλη της νεότερης ελληνικής ιστορίας η Νύκτα των Κρυστάλλων.

Σεπτέμβριος 2015






Αλιάν από τη Συρία, 2015

Ο τρίχρονος Αλιάν, προσφυγόπουλο από τη Συρία, πνίγηκε και τον ξέβρασε η θάλασσα κοντά στο Μποντρούμ (Αλικαρνασσός) της Τουρκίας.








Δευτέρα 27 Ιουλίου 2015

WHEN I NEED LOVE...

ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ-ΟΝΕΙΡΟ 










όσο κι αν είναι δύσκολο
ακόμα κι αν δεν το θέλεις
I just close my eyes
and I'm with you 








Δευτέρα 6 Ιουλίου 2015

ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ 5 ΙΟΥΛΙΟΥ 2015

Το μεγάλο ΟΧΙ του κόσμου που αργότερα μετατράπηκε σε ΝΑΙ
 
από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα




OXI ποσοστό 61,31%
NAI ποσοστό 38,69%

Η συμμετοχή κρίνεται υψηλή καθώς ανήλθε στο 62,50% επί των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους.
......................................................................................

Οι δημοσκοπήσεις αποτελούν εργαλείο ανάλυσης και δευτερευόντως πρόβλεψης, ωστόσο η πολιτική των εταιριών/δημοσκόπων συχνά έχει αποδειχτεί ότι εξασφαλίζει πρώτα τα συμφέροντα «του πελάτη». Με ότι συνεπάγεται αυτό …
Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε μια δημοσκόπηση με πρωτοβουλία της ερευνητικής ομάδας φοιτητών του μεταπτυχιακού προγράμματος Πολιτικής Ανάλυσης του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα αποτελέσματα  της έρευνας δεν προέρχονται από σταθμισμένο δείγμα. Η έρευνα διενεργείται αποκλειστικά στους χρήστες του διαδίκτυου. Όπως αναφέρουν στη σελίδα τους στο facebook μέχρι τα μεσάνυχτα της Πέμπτης είχαν απαντήσει στο ερωτηματολόγιο περισσότεροι από 178.000 πολίτες. 
Το ΟΧΙ υπερέχει συντριπτικά σε ποσοστό που αγγίζει το 70%, έναντι του ΝΑΙ που βρίσκεται κάτω από το 30%.

......................................................................................

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΚΟΠΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ 2 ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ ΤΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ



.....................................................................................

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

Άμεση προτεραιότητά μας η τάχιστη αποκατάσταση της λειτουργίας του τραπεζικού μας συστήματος και της οικονομικής σταθερότητας.
Και είμαι βέβαιος ότι η ΕΚΤ κατανοεί πλήρως όχι μόνο τη γενική οικονομική κατάσταση αλλά και την ανθρωπιστική διάσταση που έχει πάρει η κρίση στη χώρα μας.
Ταυτόχρονα είμαστε ήδη έτοιμοι να συνεχίσουμε τη διαπραγμάτευση.
Με ένα πλάνο αξιόπιστης χρηματοδότησης.
Με ένα σχέδιο μεταρρυθμίσεων, που θα έχει όμως την αποδοχή της ελληνικής κοινωνίας.
Με κριτήριο τη κοινωνική δικαιοσύνη, τη μεταφορά δηλαδή βαρών από τους αδύναμους στους οικονομικά ισχυρούς.
Και με ένα αξιόπιστο σχέδιο άμεσων αναπτυξιακών επενδύσεων, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ταυτόχρονα, αυτή τη φορά στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης θα βρίσκεται και το θέμα του χρέους, πόσο μάλιστα όταν το ίδιο το ΔΝΤ στην έκθεσή του το παραδέχεται.
Έκθεση που απουσίαζε μέχρι σήμερα από τις διαπραγματεύσεις, αφού μόλις προχθές είδε το φως της δημοσιότητας, και επιβεβαιώνει τις ελληνικές θέσεις για την αναγκαία αναδιάρθρωση του χρέους προκειμένου να καταλήξουμε σε μια βιώσιμη λύση οριστικής εξόδου από τη κρίση, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ευρώπη.
Ελληνίδες, Έλληνες
Τούτη την ώρα, ο τόπος χρειάζεται περισσότερο από ποτέ ενότητα και συνοχή, ομοψυχία και ειλικρινή συνεννόηση για ξεπεράσουμε τις δυσκολίες.
Αμέσως μετά θα επισκεφτώ τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και θα του ζητήσω αύριο το πρωί τη Σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, προκειμένου να ενημερώσω για τις άμεσες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, αλλά και να ακούσω τις δικές τους προτάσεις.

Σήμερα γιορτάζουμε τη νίκη της δημοκρατίας.
Από αύριο όλοι μαζί συνεχίζουμε και ολοκληρώνουμε την Εθνική προσπάθεια για μια συμφωνία διεξόδου.
Με ισχυρό σύμμαχο την πίστη του λαού μας στις δυνάμεις του.
Με ισχυρό σύμμαχο τη δημοκρατία και το δίκιο, που είναι με το μέρος μας.
Θα τα καταφέρουμε.











Πέμπτη 2 Ιουλίου 2015

Κριτικά κείμενα για την τέχνη 1925-1937, βιβλίο του Ηλία Ηλιού

ο Ηλίας Ηλιού γράφει στο βιβλίο του στο κεφ. "Κουτιών Εγκώμιο"

 [...] Το πιο παρδαλό μπαρόκ και ροκοκό, οι χωρίς καμιά κλιματολογική ανάγκη -μεταφερμένες από τις υπερβόρειες χώρες μυτερές σαν το σκούφο του Μίδα- στέγες των μονοκατοικιών των προαστείων, κάμποσα μωρέσκ κι άλλα ξενόρρυθμα χτίσματα, να το σύνολο σχεδόν των κτιρίων που πρόκειται να διασωθούν από την εισβολή της μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Αυτή πάλι, εκτός απ' άλλα, μας ξαναδίνει την ταράτσα, το τυπικό αυτό στοιχείο της νέας Ελληνικής και μάλιστα της νησιωτικής αρχιτεκτονικής. Να παιδεύονται για ν’ ανακαλύψουν κάποιον παλαιικό τύπο καρέκλας άβολης που μουδιάζει τα ψαχνά, κόβει τη μέση, και τα ξυλόγλυπτά της αφήνουνε για μέρες ανεξίτηλα τα ίχνη τους σ’ όποιο μέρος του κορμιού ακουμπήσουν.                                                                                                                         Αλλά και το πρόβλημα της νέας πόλης, της πόλης του 20ού αιώνα, με την αναπόφευκτη και υπαγορευόμενη από τον τεχνικό πολιτισμό της εποχής μας, συγκέντρωση μεγάλου αριθμού κατοίκων σε μικρή έκταση χώρου βρισκότανε σε αντινομία με την πέτρα σαν υλικό της οικοδομής. (Nota bene. Βέβαια τα παραμύθια για τη νοσηρή αστυφιλία και τα ειδυλλιακά κηρύγματα για την επάνοδον προς τους αγρούς, μακράν από την πόλιν και την ταραχή, είναι φτηνά πράγματα που αφιλοσόφητα προσπαθούν να ερμηνεύσουν και να καταργήσουν κοινωνικά φαινόμενα πολύ πιο σύνθετης αφορμής και μπορεί κανείς να τ’ ακούει βερεσέ, χωρίς να φοβάται πως αποκλείει μια ενδεχόμενη εξήγηση και μια λύση του ζητήματος.


📌Φιλιππίδης Δ., 1984: «Αυτό που τον [Ηλία Ηλίου] ενδιαφέρει είναι αν ο σύγχρονος άνθρωπος εξυπηρετείται σωστά με τα «κουτιά» που χτίζει η μοντέρνα αρχιτεκτονική. Η απάντησή του είναι απροκάλυπτα θετική: τα νέα υλικά, οι νέες τεχνικές, οι μορφές δείχνουν έναν σεβασμό στις ανάγκες της σημερινής κοινωνίας. Κάθε αναχρονισμός, κάθε προσπάθεια να αποδοθούν παλιές μορφές με τα νέα υλικά είναι τραγέλαφος. Ο Ηλιού συνοψίζει τα χαρακτηριστικά της μοντέρνας αρχιτεκτονικής και σαρκάζει τις αντιφάσεις κάθε αντίστοιχης επιστροφής. (📖 Ιστορία της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας, εκδ. ΕΑΠ, σ. 180).

📎Περισσότερα για Ηλία Ηλιού: https://xronompala.blogspot.com/2015/01/blog-post_17.html