Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014

ΒΛΑΣΣΗΣ ΜΠΟΝΑΤΣΟΣ

http://www.mixanitouxronou.gr/vlassis-bonatsos-pros-exalo-astinomiko-afiste-mas-na-poume-dio-tragoudia-ke-tha-paixoume-ke-ton-ethniko-imno/

Ο ροκ τραγουδιστής Βλάσσης Μπονάτσος (Αθήνα, 30 Νοεμβρίου 1949-14 Οκτωβρίου 2004), δημιούργησε το μουσικό συγκρότημα «Πελόμα Μποκιού» (1969-1972) από τα αρχικά των ονομάτων των μελών του γκρουπ. Μεγάλη επιτυχία ο «Γαρύφαλλος».





1991

Εγώ που αλλάζω μορφή κι από στιγμή σε στιγμή θα χαθώ
από προσώπου της γης στην κόψη μιας αστραπής
μια μέρα θα εξαφανιστώ
από τη νύχτα μεθάω και στο σκοτάδι γελάω
βάζω μια μάσκα από φως και ξεχνώ
ο κόσμος λέει πολλά κι όταν με κρίνει σκληρά
η απάντησή μου είναι.

Υπάρχεις μόνο εσύ δυο φίλοι κι η μουσική
που την καρδιά μου ξέρουν
θα μείνω πάντα παιδί σαν το παλιό το κρασί
στα χρόνια ταξιδεύω...

Ανακατεύω μπογιές τραβάω ευθείες γραμμές με το νου
φιλοσοφίες ακούς από ανθρώπους κουτούς
που εμένα δε με πείθουν.

Υπάρχεις μόνο εσύ δυο φίλοι κι η μουσική
που την καρδιά μου ξέρουν
θα μείνω πάντα παιδί σαν το παλιό το κρασί
στα χρόνια ταξιδεύω.
Άκουσε με...

Σ' ένα ακρογιάλι στάσου κι αν ένα αστέρι πέσει πιάσ' το
αυτό που θέλεις πέσ' το όλα μπορούν να συμβούν
κάθε λεπτό θα ζήσω σαν να 'ταν πες το τελευταίο
ο χρόνος κάνει κύκλο και οι στιγμές που κυλούν
το μέλλον τώρα βλέπω και οι τρομπέτες ηχούν
με τα φτερά μου πετάω...

Εγώ που αλλάζω μορφή κι από στιγμή σε στιγμή θα χαθώ
από τη νύχτα μεθάω μες στο σκοτάδι γελάω
και στο φεγγάρι λέω:

Υπάρχεις μόνο εσύ δυο φίλοι κι η μουσική
που την καρδιά μου ξέρουν
θα μείνω πάντα παιδί σαν το παλιό το κρασί
στα χρόνια ταξιδεύω..
Κοίταξέ με...

Στίχοι: Γιώργος Ρωμανός
Μουσική: Γιώργος Ρωμανός
Πρώτη εκτέλεση: Βλάσης Μπονάτσος





Πέμπτη 26 Ιουνίου 2014

SMILE

Banksy, SmileGirl

ακόμη κι αν είναι σκοτάδι
ακόμη κι αν το βλέπει μόνο η ψυχή σου



ELVIS PRESLEY

Elvis Presley (8 Ιανουαρίου 1935-16 Αυγούστου 1977)



1958





Elvis Presley - I Got Stung (words & music by Aaron Schroeder - David Hill)
Holy smoke
A land sakes alive!
I never thought this could happen to me

ΕΠΙΛΟΓΕΣ


Pawel  Kuczynski



Το πεπρωμένο, το κισμέτ, οι προβλέψεις είναι γι αυτούς/ές, απ’ όποια πλευρά του ποταμού και αν βρίσκονται, που διστάζουν να ξεβολευτούν και επιμένουν σε έναν τρόπο ζωής που ίσως και να μην τους εκφράζει αλλά έχουν μάθει τον τρόπο διαχείρισής του. 
Οι αιχμάλωτοι είναι αυτοί που έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να επαναστατήσουν. Αντίθετα, οι αυτομπλοκαρισμένοι σε σχήματα, καλούπια, πρότυπα, παιχνίδια εξουσίας ζώντας με τη ψευδή εντύπωση ότι οι ίδιοι είναι ελεύθεροι είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να απεμπλακούν.




Ο ελεύθερος, όμως, άνθρωπος
δεν χρειάζεται ν’ αποδείξει ή να επιβάλλει κάτι
δεν φοβάται ότι θα πνιγεί στον ωκεανό των συναισθημάτων
δεν φοβάται το βάρος και το γλυκό βασανιστήριο της ανάμνησης
Εμπιστεύεται και αφήνεται στην ευεργετική και μοναδική ένταση του άλλου, τη γεύεται, τη ρουφάει με λαχτάρα. 
Δρα συνειδητά γιατί η ανάμνηση, η κοινή εμπειρία είναι αυτές που δίνουν και τα διαφορετικά χρώματα κάθε φορά.
Όποιος δεν αντέχει το σθένος της ενέργειας που του προσφέρεται 
ή δεν θεωρεί τον εαυτό του άξιο ν' αγαπηθεί 
αποστασιοποιείται και επιλέγει να ζει με θολές αναμνήσεις, 
χαμένος σε δαιδαλώδεις σκέψεις και φόρμες.

Ο καθένας έχει την ευθύνη της (σεβαστής) επιλογής και την χάραξη της πορείας του.






Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014

ΒΟΥΤΙΑ ΣΤΟ ΚΕΝΟ


BANKSY-paint-brush-what


STAVRENTO 2014





Ακόμα έχω στο νου μου ένα κομμάτι του εαυτού μου
ανέμελο να γυρνάει σε ουρανούς να πετάει.
Τι κι αν όλα έχουν αλλάξει, αυτό δεν μπαίνει σε τάξη
στέκεται όρθιο πολεμάει για όλα αυτά που αγαπάει.

Ακόμα έχω στο νου μου έναν αλήτη που πάει
κόντρα στον άνεμο ψάχνει όλα αυτά που λαχταράει.
Στα ρούχα τους δε χωράει, στα λόγια τους αντιδράει
Σκέφτεται πρώτα καλά και ύστερα μιλάει.

Ένα ακόμα αλάνι που ψάχνει να βρει λιμάνι
που ακόμα θέλει να γυρνάει σε μια ατέλειωτη πλάνη
που ακόμα θέλει ν' αγγίξει όσα ο νους του δεν φτάνει
Που ξέρει να κερδίζει, ξέρει όμως και να χάνει.

"Έχω κι εσένα, το πιο όμορφο ψέμα
Τον έρωτα που είναι βουτιά στο κενό

Έχω κι εσένα, πανέμορφο ψέμα
Τον έρωτα που είναι βουτιά στο κενό"

Παρασκευή 20 Ιουνίου 2014

ΓΚΡΑΦΙΤΙ


A Love Letter For You: Brooklyn
http://marksurface.tumblr.com
Γκράφιτι είναι ένα σήμα σε μια επιφάνεια. Πρόκειται για μια περιπέτεια που απασχολεί την καινοτομία και τις δεξιότητες κριτικής σκέψης, όλα σε μια κομψή γραμμή.
Η ιστορία είναι η εξής: Ένας άνθρωπος έγραψε ένα όνομα για να δείξει ότι ήταν εκεί. Ένα άλλο πρόσωπο που απειλήθηκε αρκετά από τη δήλωση της ύπαρξης, ζωγράφισε πάνω από το όνομά του. Η κηλίδα χρώματος που καλύπτει το όνομα γίνεται η ίδια ετικέτα. Κάθεται στον τοίχο και μαρτυρεί την παρουσία των δύο ανθρώπων. Ένα άτομο είναι το λεγόμενο ποινικό, ένα άτομο είναι το λεγόμενο ακτιβιστής και οι δύο είναι ίσοι στην ανάγκη τους να αναγνωρίζονται. Ένα άτομο έχει τη φήμη αλλά αντιμετωπίζει φυλακή, ένα άτομο παίρνει την υποστήριξη και επευφημίες από την κοινότητα, αλλά θέλει φήμη. Ο τοίχος δεν ενδιαφέρεται για έναν από αυτούς, απλώς γίνεται πιο παχύς με τη μπογιά.


A Love Letter For You: Dublin




Κυριακή 15 Ιουνίου 2014

ΜΗ ΤΟΝ ΡΩΤΑΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ

Μάνος Χατζιδάκης (Ξάνθη 23 Οκτωβρίου 1925  Αθήνα 15 Ιουνίου 1994)

ΜΗ ΤΟΝ ΡΩΤΑΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ





Λόγο στο λόγο και ξεχαστήκαμε
μας πήρε ο πόνος και νυχτωθήκαμε
σβήσε το δάκρυ με το μαντίλι σου
να πιω τον ήλιο μέσα απ’ τα χείλη σου

Μην τον ρωτάς τον ουρανό
το σύννεφο και το φεγγάρι
το βλέμμα σου το σκοτεινό
κάτι απ’ τη νύχτα έχει πάρει

Ό,τι μας βρήκε κι ό,τι μας λύπησε
σαν το μαχαίρι κρυφά μας χτύπησε
σβήσε το δάκρυ με το μαντίλι σου
να πιω τον ήλιο μέσα απ’ τα χείλη σου

Μην τον ρωτάς τον ουρανό
το σύννεφο και το φεγγάρι
το βλέμμα σου το σκοτεινό
κάτι απ’ τη νύχτα έχει πάρει

  

Ακούστηκε για πρώτη φορά το 1959 από την Τζένη Καρέζη, στην ταινία του Ντίμη Δαδήρα ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΝΑΙΩΝ. Μουσική:  Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Γιάννης Ιωαννίδης & Παναγιώτης Κοκοντίνης
 Περιέχεται στο LP: Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ & Ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ..

Σάββατο 14 Ιουνίου 2014

Αζτέκοι

Το 1519, ο Ισπανός κατακτητής Hernán Cortés και οι 400 άνδρες του βάδισαν προς την πρωτεύουσα των Aztec την Tenochtitlan και αμέσως ήξεραν ότι βρέθηκαν σε ένα παράξενο και θαυμάσιο μέρος. Ο αυτοκράτορας Moctezuma II, πριν από την άφιξή τους, είχε στείλει στους Ισπανούς πολυτελή κοσμήματα και ωραία ρούχα. Πιθανόν να πίστευε ότι οι Ισπανοί είναι η θεότητα Quetzalcoatl, το «προικισμένο φίδι» που επέστρεφε στο Tenochtitlan από την ανατολή, ή ότι θα υποδεχόταν απεσταλμένους από ένα φιλικό κράτος. Οι Ισπανοί, κάνοντας τους δικούς λογαριασμούς, άρχισαν να εξερευνούν την πόλη, βρήκαν ναούς εμποτισμένους με αίμα και ανθρώπινες καρδιές που καίγονταν σε κεραμικά μαγκάλια. Τόσο παχιά ήταν η δυσωδία της ανθρώπινης σάρκας, έγραψε ο χρονικογράφος Bernal Díaz del Castillo, ώστε η σκηνή έφερε στο μυαλό καστιλιάνικο σφαγείο.


Πεντακόσια χρόνια αργότερα, η κεντρική πλατεία της πόλης του Μεξικού εξακολουθεί να σφύζει από

Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

Καυτά χείλη ή χείλη της πόρνης ή Psychortia Elata

Αυτό το μικρό φυτό είναι κοινώς γνωστό ως «καυτά χείλη» ή «τα χείλη της πόρνης». Ωστόσο, το πραγματικό του όνομα είναι Psychortia Elata, και είναι ένα πολύ μοναδικό είδος φυτού




Τα «καυτά χείλη» είναι το φανταχτερό κάλυμμα για τα μικρά λευκά λουλούδια και τα μικρά οβάλ

Η ειρηνική πλευρά της Παλαιστίνης (2014)



Σε μια οδυνηρή απεικόνιση της ειρηνικής αντίστασης, μια Παλαιστίνια γυναίκα στο χωριό Bilin, κοντά στο κράτος της Παλαιστίνης πρωτεύουσα της Ραμάλα, έχει φυτέψει έναν κήπο γεμάτο λουλούδια που καλλιεργούνται στο εσωτερικό των χρησιμοποιημένων χειροβομβίδων (δακρυγόνα) που συλλέγονται από συγκρούσεις μεταξύ ισραηλινών στρατιωτών και ντόπιων Παλαιστινίων.
Λόγω των υψηλών εντάσεων και συχνών συγκρούσεων μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων, η γυναίκα δεν έχει καμία προμήθεια υλικών για αυτές τις μικρές ‘γλάστρες’. Μερικά από αυτά έχουν ακόμη τα καλώδια που συνδέονται έτσι ώστε να μπορούν να συνδεθούν με φράκτες ή άλλα αντικείμενα.

Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

Το αρχαιότερο παντελόνι


http://www.theguardian.com

Το αρχαιότερο παντελόνι, ηλικίας 3.300 χρόνων όπως εκτιμούν οι ερευνητές, βρέθηκε στο Xinjiang της Κίνας.
Μια διεθνής ομάδα εργάστηκε να επιδιορθώσει και να διαφυλάξει το παντελόνι, που έχει σαφή ομοιότητα με το σύγχρονο. Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι οι νομάδες της περιοχής κατασκεύασαν αυτό το παντελόνι ιππασίας.

Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014

Η ΒΑΥΑΡΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟ 1833-1843


Στην Ελλάδα, μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια το 1831, οι πολεμικές συγκρούσεις ανάμεσα στις ισχυρές τοπικές ομάδες (προύχοντες, οπλαρχηγοί, μεγαλοκτηματίες, καραβοκύρηδες) που διεκδικούσαν μερίδιο στην εξουσία απειλούσαν την ανεξαρτησία της χώρας. Οι τρεις Μεγάλες Δυνάμεις –Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία– εκτιμώντας ότι η αναρχία που επικρατούσε στην Ελλάδα απειλούσε και  την ειρήνη των ευρωπαϊκών κρατών παρέδωσαν την εξουσία του Βασιλείου της Ελλάδας στον Όθωνα (γιο του Λουδοβίκου, βασιλιά της Βαυαρίας), και τον προικοδότησαν με νέο δάνειο ύψους 60.000.0000 χρυσών φράγκων.[1]

Παρασκευή 14 Μαρτίου 2014

ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΤΟΥ 5ου ΑΙΩΝΑ π.Χ

φοιτητικη εργασια τησ Ναυσικάς Αλειφέρη (9,5) για το ελληνικο ανοικτο πανεπιστημιο

φεβρουαριοσ 2014 
Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 
ΚΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΤΟΥ 5ου ΑΙΩΝΑ



ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο Ευριπίδης έγραψε τις Ικέτιδες (πιθανόν το 424 π.Χ.) ενώ διεξαγόταν ο Πελοποννησιακός πόλεμος (431-404 π.Χ.). Οι προθέσεις του ήταν να εκφράσει αντιπολεμική άποψη, να εκθειάσει το δημοκρατικό πολίτευμα της Αθήνας και να στηλιτεύσει το τυραννικό πολίτευμα της Θήβας.
Ο ευρηματικός Ευριπίδης, παρουσιάζει τον Θησέα (μυθικό βασιλιά της Αθήνας) να ζητά, ως δημοκρατικός ηγέτης, την έγκριση των Αθηναίων για να επιτεθεί στη Θήβα, ώστε να αποσπάσει, κατόπιν προτροπής των ικέτιδων (γριές μάνες), τις σωρούς των 7 αργείων στρατηγών «που δίχως τάφο έτσι ατιμάζονται φρικτά»,[1]. Μετά τη νίκη των Αθηναίων, ο Θησέας παραδίδει την τέφρα των νεκρών στους συγγενείς τους.[2]

Κυριακή 2 Μαρτίου 2014

ΜΗΧΑΝΟΡΡΑΦΙΑ

O αντίπαλος είναι πολυμαθής και πονηρός.


Αμέσως μόλις μπορέσει, αρπάζει το πιο εύκολο και αποτελεσματικό όπλο: τη μηχανορραφία.

Όταν τη χρησιμοποιεί, δεν έχει ανάγκη να κάνει μεγάλες προσπάθειες, αφού άλλοι δουλεύουν γι αυτόν. Με κακοπροαίρετες λέξεις, καταστρέφονται μήνες αφοσίωσης, χρόνια αναζήτησης της αρμονίας.

Συχνά, ο πολεμιστής του φωτός πέφτει θύμα αυτής της παγίδας. Δεν ξέρει από πού προέρχεται το χτύπημα και δεν βρίσκει τρόπο ν’ αποδείξει ότι η μηχανορραφία είναι ένα ψέμα. Η μηχανορραφία δε δίνει δικαίωμα στην άμυνα· καταδικάζει χωρίς δίκη.
Τότε αυτός υπομένει τις συνέπειες και τις τιμωρίες που δεν του αξίζουν, επειδή η λέξη έχει τη δική της δύναμη και ο πολεμιστής το γνωρίζει. Αλλά υποφέρει σιωπηρά και δε χρησιμοποιεί ποτέ αυτό το όπλο για να επιτεθεί στον αντίπαλο.

Ένας πολεμιστής του φωτός δεν είναι δειλός.

Το εγχειρίδιο του Πολεμιστή του Φωτός, Paulo Goelho

Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014

Παναγιώτης Σοφιανόπουλος  (1786-1856)


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα 
"Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ", Εφημερίς των Γυναικών και του Λαού, η οποία ιδρύθηκε το 1838 από τον Παναγιώτη Σοφιανόπουλο 
(1786-1856), (μέλος της Φιλικής Εταιρείας, γιατρός, δημοσιογράφος) που έθιξε πρώτος στην Ελλάδα το θέμα της ισότητας των δύο φύλων.


Όταν η σύζυγος επιστρέφει το στεφανοχάρτιον!

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Αφοπλισμός ατάκτων 1833 και 1945

Ας μη σταθούμε στα ονόματα, στο γιατί και πώς. Σημασία έχει το αποτέλεσμα, μετά από δύο νικηφόρους πολέμους.
 
 


2 Μαρτίου 1833
Ο Όθων, ελέω Θεού βασιλεύς της Ελλάδος
Με διάταγμα αποφασίζει «τα μέχρι τούδε υπάρχοντα εις την Ελλάδα άτακτα στρατεύματα διαλύονται. Πάσαι ως προς στρατολογίαν τοιούτων στρατευμάτων μέχρι τούδε δοθείσαι άδειαι λογίζονται άκυροι».

Ο βαυαρός αξιωματικός Νέζερ περιγράφει στα Απομνημονεύματά του:
«Ο αφοπλισμός των παλληκαριών έγινεν εις την Αργολίδαν, όπου συγκεντρώθηκαν περί τας δέκας χιλιάδας. Μ’ όλον ότι η παράδοσις των όπλων και των ξιφών τούς επότισαν ανέκφραστον πικρίαν, διότι εχωρίζοντο από τας αγαπητάς των πανοπλίας, με τας οποίας είχοαν πολεμήσει υπέρ της εθνικής των ανεξαρτησίας, εν τούτοις δεν έγινε καμιά αταξία κατά την παράδοσιν και μόνον συγκινητικαί τινες σκηναί μάς ετάραξαν την καρδίαν. Είδομεν ηλικιωμένους άνδρας και σχεδόν με λευκάς τρίχας, που είχον αρειμάνιον ήθος, να κλαίνε ως παιδία και να χύνουν δάκρυα επί των ηλιοκαών των παρειών. Η παράδοσις των όπλων έφερεν εις άλλους απελπισίαν και μη θέλοντες να παραδώσουν εις ξένας χείρας τον πολύτιμον θησαυρόν των, έρριψαν εις τους κρημνούς τα ξίφη των και τα άλλα των όπλα».
Κάποιοι είτε έγιναν διακοναραίοι είτε κλέφτες είτε βρήκαν καταφύγιο στην Τουρκία.
Δημήτρης Φωτιάδης, Φοβερά ντοκουμέντα, 3η Σεπτεμβρίου 1843, σ. 99. 
.
.
.
.
 

Πίνακας του Αλέξανδρου Αλεξανδράκη 
(Αθήνα 1913-Αθήνα 1968) http://www.dsclab.ntua.gr

12 Φεβρουαρίου 1945 
Στη Συμφωνία της Βάρκιζας από την τότε κυβέρνηση Πλαστήρα και αντιπροσώπους του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου (ΕΑΜ) και με εντολή της Βρετανίας (Τσόρτσιλ) αποφασίστηκε ο αφοπλισμός του ΕΛΑΣ.
Βάσει της Συμφωνίας, τα όπλα πρέπει να έχουν παραδοθεί έως τα μεσάνυχτα της 28ης Φεβρουαρίου.

«Η κατάθεση των όπλων ήταν η πιο σκληρή τελετή από όσες μπορούσε να ζήσει ποτέ ένας αντάρτης. Από την αρχή του Αντάρτικου η πρόσκαιρη στέρηση του όπλου είχε καθιερωθεί σαν ποινή για τα πιο βαριά παραπτώματα και η λέξη «αφοπλισμός» έγινε συνώνυμη με την ατίμωση. Αντάρτες που τιμωρήθηκαν με τριήμερο ή πενθήμερο αφοπλισμό δεν το άντεξαν και αυτοκτόνησαν. Τώρα σ΄ αυτήν την τελετή ο λόχος έχει παραταχθεί για τελευταία φορά, μέσα σε απόλυτη σιωπή.
Μια-μια οι ομάδες περνούν μπροστά από τον λοχαγό και ο κάθε αντάρτης σταματάει, αγκαλιάζει το όπλο του, το φιλάει και το αποθέτει με τα δυο του χέρια. Όλοι κλαίνε. Αδάκρυτος δεν είναι κανείς. Εκείνη την ημέρα, για τελευταία φορά, ακούστηκαν τ’ αντάρτικα τραγούδια. Ήταν ο αποχαιρετισμός». (Βούλτεψης: Ακέλας).

«Κυριακή, 18.2.1945, Ήπειρος
Άρχισε η διάλυση να παίρνει διαστάσεις… Πολλοί ελασίτες και πολιτοφύλακες εγκαταλείπουν τις μονάδες τους… Πάνω από εκατό άτομα έχουν ήδη φύγει προς Αλβανία… συνεχίζεται και ογκώνεται το κύμα φυγής των αγωνιστών του ΕΑΜ…».
Διονύσης Χαριτόπουλος. Άρης. Ο αρχηγός των ατάκτων. σ. 672.




Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ- ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ




Θουκυδίδης (450-398 π.Χ)
  • Ως στρατηγός δεν κατάφερε να διασώσει την Αμφίπολη (η πόλη πέρασε στη σπαρτιατική κατοχή)
  • Εξορίστηκε από την Αθήνα το 424 π.Χ. και παρέμεινε στη γενέτειρά του Θράκη για 22 χρόνια (έως το 404 π.Χ.)
  • Κατά την περίοδο της εξορίας του έγραψε τον Πελοποννησιακό Πόλεμο (431-404 π.Χ.)
  • Ο Θουκυδίδης είχε ιδιόκτητα χρυσωρυχεία, πιθανόν προίκα της θρακιώτισσας συζύγου του

.............................



Ελευθέριος Βενιζέλος, 23 Αυγούστου 1864 Μουρνιές Χανίων-18 Μαρτίου 1936, Παρίσι
  • Έχασε στις εκλογές του Νοεμβρίου το 1920
  • Αυτοεξορίστηκε στο Παρίσι για 2 χρόνια (επέστρεψε το 1924 για λίγους μήνες και το 1928 εξελέγη πρωθυπουργός)
  • Κατά την περίοδο της εξορίας του μετέφρασε το έργο του Θουκυδίδη
  • Ο Ελευθέριος Βενιζέλος παντρεύτηκε την Έλενα Σκυλίτση που «είχε λίρες με ουρά».


Συνομιλία Ιωάννη Μεταξά, Θεοτόκη, Γούναρη, Πρωτοπαπαδάκη

από το Προσωπικό ημερολόγιο του Ιωάννη Μεταξά (1921-32).

Θεοτόκης: Μα διατί φρονείς, ότι δια του πολέμου δεν δυνάμεθα να φέρωμεν εις πέρας την εν Μ. Ασία πολιτική μας;

Ιωάννης Μεταξάς (αντίθετος με την μικρασιατική εκστρατεία): Διότι πράγματι ζητείτε την κατάκτησιν εν Μ. Ασία και χωρίς να προετοιμάσητε αυτήν δια της  εξελληνίσεως της χώρας. Κατά το φαινόμενον μόνον πρόκειται περί της Συνθήκης των Σεβρών. Πράγματι πρόκειται περί διαλύσεως της Τουρκίας και εγκαθιδρύσεως του κράτους μας επί των χωρών της. Αλλά και αν μόνον περί Συνθήκης των Σεβρών επρόκειτο, ακόμη και εις την περί την Σμύρνην χώραν είμεθα εθνολογικώς μειονότης. Εις δε το εσωτερικόν της Μ. Ασίας ολίγιστον πληθυσμόν ιδικόν μας έχομεν. Οι δε Τούρκοι αισθάνονται τι ζητούμεν. Εάν εστερούντο εθνικού αισθήματος ίσως τοιαύτη πολιτική να ήτο δυνατή. Αλλ’ απέδειξαν ότι έχουν θρησκευτικόν, αλλά εθνικόν αίσθημα. Και εννοούν να παλαίσουν υπέρ της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας των ακριβώς δια τα αυτά πράγματα υπέρ των οποίων ηγωνίσθημεν και ημείς κατ’ αυτών. Αισθάνονται ότι η Μ. Ασία είναι η πατρίς των, και ότι ημείς είμεθα επιδρομείς. Δι’ αυτούς δια το αίσθημά των τα ιστορικά δικαιώματα επί των οποίων βασιζόμεθα δεν έχουν επιρροήν. Άλλο πράγμα αν έχουν δίκαιον ή άδικον. Πρόκειται περί του πως αισθάνονται.

.

.

.

Αυτοί μας σφάζουν, μου λέγει ο Εξαδάκτυλος.

Μας σφάζουν, απήντησα, εφ’ όσον εθέσαμεν ως πρόγραμμά μας την κατάκτησίν των εν Μ. Ασία. Αφ’ ότου ηξεύρουν ότι την φιλίαν μας δεν θα την έχουν ποτέ, ότι την έχθραν μας δεν την μεταβάλλει τίποτε, και συνεπώς τίποτε δεν έχουν να κερδίσουν από ημάς. Βέβαια αυτά δεν δικαιολογούν τας σφαγάς. Αλλά δεν σφάζομεν και ημείς;

-Σφάζομεν, μου λέγει ο κ. Εξαδάκτυλος. Βέβαια θέλομεν και πρέπει να τους εξοντώσωμεν. Ο Τούρκος δεν εννοεί αλλιώς.

Λέγει ο κ. Πρωτοπαπαδάκης: Λάβε υπ’ όψιν σου όμως, ότι παραιτούμενοι της Μ. Ασίας, θα εχάναμεν και την Θράκην.

Πως, απήντησα, δεν το εννοώ αυτό. Την Θράκην δυνάμεθα να την κρατήσωμεν στρατιωτικώς επ’ άπειρον με μικράς δυνάμεις.

Δεν πρόκειται περί αυτού, μου απαντά. Θα εχάναμεν και την Θράκην, διότι θα μας υπεχρέωνεν η Αγγλία να δώσωμεν και την Θράκην. Ημείς δια να έχωμεν την Αγγλική υποστήριξιν εις την Θράκην πρέπει να είναι η Αγγλία πεπεισμένη, ότι δυνάμεθα να συντρίψωμεν τον Κεμάλ και να επιβάλωμεν την Συνθήκην των Σεβρών.

.

.

.

Απήντησα: Και ποια θα είναι η εντύπωσις αν συντρίψωμεν το Έθνος εις ένα εξαντλητικόν ατέρμονα πόλεμον; […] Εάν η Κυβέρνησις ομολογήση δημοσία την πλάνην της, αναγνωρίση τον κακόν πολιτικόν δρόμον εις τον οποίον εισήλθε, ειπή εις τον λαόν την αλήθειαν, όλη την αλήθειαν, αφήση κατά μερός τας δημοκοπικάς μεγαλομανίας, και ειπή τι εμπορούμεν να κάμωμεν με τας μετρημένας δυνάμεις που έχομεν…

Και η απογοήτευσις; μου λέγει ο κ. Πρωτοπαπαδάκης∙ η αποθάρρυνση που θα επακολουθήση; Θα λείψει η αυτοπεποίθησις: Δεν τον κουνάς πλέον τον ελληνικόν λαόν δια τίποτε, ούτε να αμυνθή τα σύνορά του. […] Προτιμοτέρα η ήττα, παρά να διακόψωμεν εις την μέσην τον αγώνα.

.

.

.

Εσκέφθην επί μικρόν και τους είπα: Ακούσατε, υπάρχει ίσως μία λύσις. Να αφήσωμεν τον στρατόν εν αμύνη εν Μ. Ασία και να διατάξωμεν τον εν Θράκη στρατόν να καταλάβη την Κωνσταντινούπολιν. Εν εκ των δύο ή το μέγα ηθικόν κτύπημα θα αναγκάση τους Τούρκους εις την ειρήνη σύμφωνα με τις βλέψεις μας ή εάν μείνουν ανένδοτοι κρατούμεν την Κωσταντινούπολιν, αδιαφορούντες δια την Σμύρνη. Απέναντι του ελληνικού λαού στέκεται. Είναι όχι μόνον δεκτή αλλά και με ενθουσιασμόν αποδεκτή.

Γούναρης: Δεν ειμπορούμεν.

Εγώ: Διατί;

Γούναρης: Αποκλείεται από τους Συμμάχους πάσα επιχείρησις κατά της Κωνταντινούπολις. Οι Σύμμαχοι την θεωρούν υπό την κατοχήν των. Αυτοί είναι εν ανακωχή. Ώστε δεν μας το επιτρέπουν.

Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2014

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ

ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ Ναυσικάς Αλειφέρη ΓΙΑ ΤΟ ΕΑΠ, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014

Ο ρόλος του βυζαντινού στρατού
ως πολιτειακού και πολιτικού παράγοντα
O θεσμός των θεμάτων από τον 8ο
μέχρι τα μέσα του 11ου αιώνα


ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία στη χιλιόχρονη ιστορία της, λόγω της γεωγραφικής θέσης και της έκτασής της, δεχόταν από γειτονικά κράτη ή φυλές πολλές επιθέσεις, τις οποίες αντιμετώπιζε είτε με τη διπλωματία είτε με τον ισχυρό στρατό της. Κύριο μέλημα των αυτοκρατόρων ήταν η διαφύλαξη των εδαφών της μεγάλης αυτοκρατορίας και η προστασία της πρωτεύουσας, της Κωνσταντινούπολης –ο μύθος σχετικά με τα πλούτη της προσέλκυε ξένους στρατούς ώστε οι μελετητές να μιλάνε για  «στρατικοποίηση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας».[1]
 

Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014

Η δημιουργία του Ελληνικού αλφάβητου και τα αίτια της διγλωσσίας

Ναυσικά Αλειφέρη, για ΕΛΠ 10, ΕΑΠ
Ιανουάριος 2014.



ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η ελληνική γραφή από την πρώτη εμφάνισή της –κατά το τέλος της Παλαιολιθικής εποχής– έως τον 9ο αιώνα πέρασε από πέντε στάδια:
α) Το εικονόγραμμα που εμφανίζεται σε σπήλαια και απεικονίζει σκηνές κυνηγιού ή μάχης β) Το ιδεόγραμμα στα μέσα της 4ης π.Χ. χιλιετίας που εξεικονίζει και αντικείμενα γ) την εξέλιξη του ιδεογράμματος το οποίο γίνεται πιο γραμμικό και ο γραφέας προσπαθεί να αντιστοιχίσει ήχο με εικονίδιο δ) το συλλαβόγραμμα, που απομονώνει φθόγγους και τους εξεικονίζει σε συλλαβές μιας λέξης. Τέτοιου είδους γραφικό σύστημα είναι η μινωική Ιερογλυφική ή Εικονική που εμφανίζεται σε σφραγιδόλιθους της Κρήτης στα τέλη του 19ου αιώνα και η Γραμμική Α (και οι δύο δεν έχουν αποκρυπτογραφηθεί). Στα τέλη του 15ου αιώνα η Γραμμική Β –ένα σύστημα 88 συλλαβογραμμάτων και 260 ιδεογραμμάτων– κάνει την εμφάνισή της σε πήλινα αγγεία, πινακίδες, σφραγίδες και αφορά απογραφές, και λογαριασμούς[1] ε) Το γράμμα, το οποίο αντιστοιχεί σ’ έναν φθόγγο. [2]
            Από τον 12ο αιώνα, που ολοκληρώθηκε η εισβολή των βόρειων λαών στον ελλαδικό χώρο με την κάθοδο των Δωριέων έως τον 9ο αιώνα παρατηρείται δημογραφική κάμψη και οπισθοδρόμηση του πολιτισμού των πληθυσμών. Οι αιώνες αυτής της περιόδου χαρακτηρίζονται από τους ιστορικούς μελετητές ως «Σκοτεινοί» (ιδίως ο 11ος και ο 10ος) λόγω της έλλειψης αρχαιολογικών τεκμηρίων. Τα ελληνικά φύλα που προωθήθηκαν στη Βαλκανική χερσόνησο ήρθαν σε επαφή με τους αυτόχθονες πληθυσμούς, όπως οι Πελασγοί, Λέλεκες, οι Κάρες. Από τη συνύπαρξη των επιδρομέων και των αυτόχθονων πληθυσμών προέκυψε η ελληνική γλώσσα. Οι προηγούμενες γραφές φαίνεται ότι εγκαταλείφθηκαν· παρ’ όλα αυτά κάποιες λέξεις φτάνουν έως τη νεοελληνική γλώσσα.

Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

The Great Dictactor (1940)




Dictator Adenoid Hynkel tries to expand his empire while a poor Jewish barber tries to avoid persecution from Hynkel's regime.
Director: Charles Chaplin
Writer: Charles Chaplin
Stars: Charles Chaplin, Paulette Goddard, Jack Oakie











Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2014

CABARET 1972



Stars: Liza Minnelli, Michael York, Helmut Griem
Director: Bob Fosse
Writers: Joe Masteroff (based on the musical play "Cabaret" book by)

Story: A female girlie club entertainer in Weimar Republic era Berlin romances two men while the Nazi Party rises to power around them.








MONEY MONEY MONEY



Money makes the world go around
...the world go around
...the world go around.
Money makes the world go around
It makes the world go 'round.

A mark, a yen, a buck or a pound
...a buck or a pound
...a buck or a pound.
Is all that makes the world go around
That clinking, clanking sound...
Can make the world go 'round

Money money money money
Money money money money
Money money money...

If you happen to rich
And you feel like a night's entertainment
You can pay for a gay escapade.
If you happen to be rich and alone
And you need a companion 
You can ring (ting-a-ling) for the maid.
If you happen to be rich
And you find you are left by your lover,
And you moan and you groan quite a lot
You can take it on the chin,
Call a cab and begin to recover
On your 14-karat yacht! WHAT!?

Money makes the world go around
...the world go around
...the world go around.
Money makes the world go aroung
Of that we both are sure...
*rasberry sound* on being poor!

Money money money money
Money money money money
Money money money...

When you haven't any coal in the stove
And you freeze in the winter
And you curse to the wind at your fate.
When you haven't any shoes on your feet,
Your coat's thin as paper, 
And you look 30 pounds underweight
When you go to get a word of advice 
From the fat little pastor,
He will tell you to love evermore.
But when hunger comes to rap,
rat-a-tat rat-a-tat at the window
*knock knock* (at the window)
Who's there? (hunger) oh, hunger!!
See how love flies out the door...

For, money makes the world go around
...the world go around
...the world go around.
Money makes the world go 'round
The clinking, clanking sound of...
Money money money money 
Money money money money... 
Get a little, get a little
Money money money money...
Mark, a yen, a buck or a pound,
That clinking, clanking, clunking sound,
Is all that makes the world go 'round,
It makes the world go 'round!




Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

New Year's Concert 2014 of the Vienna Philharmonic

ΟΝΕΙΡΟ ΖΩΗΣ!



New Year's Concert 2014 with Daniel Barenboim

The 74th annual New Year's Concert of the Vienna Philharmonic takes place on January 1, 2014, under the baton of Daniel Barenboim in the Golden Hall of the Musikverein. This year the concert will be televised in over 90 countries with 16 cameras in use to capture the broadcast images. In the year 2014, the 100th anniversary of the outbreak of World War I will be commemorated. Therefore the Vienna Philharmonic considered it to be essentially relevant to invite peace activist Daniel Barenboim for the New Year's Concert 2014 and to set a corresponding emphasis in the program.
http://www.wienerphilharmoniker.at/new-years-concert/the-new-years-concert